Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 29 mars, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Adobe rustar upp inom CMS | Revue.se

Adobe rustar upp inom CMS
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Snart kan marknadsförare publicera innehåll till webb och mobila enheter medan de sitter med exempelvis en iPad i soffan eller på tåget. Adobe lanserar en genomgående uppdatering av sitt CMS-system Adobe Experience Manager, som körs i molnet och gör det lätt att bland annat skapa relevanta och personligt anpassade kundupplevelser.

Användare interagerar idag med verksamheter på alla plattformar, särskilt via mobila lösningar, och de förväntar sig enhetliga och intressanta upplevelser ovasett vad. Detta är en av anledningarna till att Adobe nu uppdaterar Adobe Experience Manager, som ger en överblick av verksamhetens digitala satsningar över alla typer av plattformar, språk och enheter. Man får även möjligheten att publicera och uppdatera innehåll från exempelvis en iPad. Det är därmed lättare än någonsin att skapa relevanta och personligt anpassade upplevelser för kunderna.

”Den statiska hemsidan är för länge sedan död och begraven. Idag handlar det om att säkra en jämn kvalitet och estetik samtidigt som innehållet måste anpassas för olika typer av användare, bandbredd och en uppsjö av olika enheter som smartphones och surfplattor. Uppdateringen av Adobe Experience Manager ger en komplett och enkel lösning som möter dessa nya krav och möjligheter”, säger Jens Bengtsson, tekniskt ansvarig för Digital Marketing på Adobe i Norden.

Uppdateringen har samtidigt ett starkt ”touch”-fokus och gör det enkelt att skapa bra användarupplevelser även för touch-skärmar – oavsett om det rör sig om en smartphone, surfplatta eller Windows 8-anpassad dator.

Adobe Experience Manager används av många av världens största företag och integrerar bland annat Adobes välkända CMS-lösning CQ med Adobe Scene 7, som automatiskt skalar innehåll för alla typer av plattformar, exempelvis video, i realtid. Med den nya Experience Manager kan man därmed direkt se hur innehållet kommer att se ut på olika enheter, exempelvis iPhone eller en Android-baserad surfplatta.

”Experience Manager gör det också enkelt att testa och publicera kampanjer över olika plattformar och integrera användargenererat innehåll från exempelvis communities och forum. Delningar och Likes på Twitter och Facebook är lika lätt att lägga till”, säger Jens Bengtsson.

En enklare vardag för såväl kreativa som marknadsförare

Adobe Experience Manager utannonseras under Adobe US-Summit som går av staplen i Salt Lake City nu i dagarna. Här presenteras även Digital Asset Management som gör vardagen enklare för såväl design- som marknadsfolk genom att motverka dubbla arbetsflöden. Exempelvis behöver man nu bara ladda upp ett exemplar av en bild, på ett ställe, och genom Digital Asset Management automatiskt skala om den i förhållande till aktuella kampanjer. Alla ändringar man gör i grundmaterialet syns direkt och man kan också göra personligt anpassade foton och texter utifrån den kännedom man har om sin besökare.

”Digital Asset Manager är ett verktyg för marknadsförare men det integreras med alla Adobes program på den kreativa sidan, som inDesign och Photoshop. Framtidens digitala upplevelser involverar flera delar av verksamheten och vi vill säkra att man kan ha en större kontroll i alla led av processen”, säger Jens Bengtsson.

Källa: Businesswire