Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 mars, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Marknadsavdelningen blir mobil | Revue.se

Marknadsavdelningen blir mobil
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Adobe lanserar en rad mobila uppdateringar till samtliga sina verktyg i marknadsföringssviten Marketing Cloud. Analytics, Social och allmän hantering av annonser är några av de områden som får mobila funktioner. Redan idag genereras 25 procent av all data som Adobe analyserar på mobila enheter.

Adobe har nyligen infört nya mobila marknadsföringsfunktioner till alla sina fem lösningar i Adobe Marketing Cloud, som riktar sig till företag och marknadsföringsbyråer. Nu blir det enklare för marknadsavdelningen att utveckla kampanjer både för och med mobila enheter. Exempelvis kan man hantera marknadsföringskampanjer via sin tablet och automatiskt säkra att innehållet anpassas för olika plattformar.

”Mobila enheter står nu för 25 procent av de enorma mängder analytics-data som vi samlar upp varje kvartal. Därför måste marknadsförare alltid tänka in mobilt när det gäller att utveckla strategier, kampanjer och innehåll. Vi har därför skapat nya möjligheter till mobil marknadsföring till varje lösning i Marketing Cloud.” säger Malin Bodolla, Nordisk marknadsföringsansvarig för Adobe Digital Marketing.

I framtiden anpassar Adobe Social automatiskt innehållet till varje enhet. Detta säkerställer en konsekvent kampanj och sparar även tid eftersom man exempelvis inte behöver utveckla en egen version för mobila enheter. De mobila funktionerna för Adobe Marketing Cloud presenteras i samband med Adobes US Summit som nu pågår i Salt Lake City i USA.

Mobil analys och optimering

Adobe Analytics ger dessutom marknadsavdelningen större insikt i kampanjer på mobila plattformar och visar en lång rad data om användarnas beteende och preferenser. Tack vare integrationen mellan de olika programmen i Marketing Cloud kan Adobe Media Optimizer snabbt integrera Adobe Analytics data och använda den till att anpassa och optimera innehållet med bakgrund av enheter och användare som bidragit till att optimera kampanjernas mobila ROI.

De nya funktionerna i Adobe Analytics förväntas vara tillgängliga i andra kvartalet i år medans resten finns tillgängliga nu.

Om Adobe Marketing Cloud
Adobe Marketing Cloud ger kreativa, reklamfolk och andra som arbetar profesionellt med marknadsföring tillgång till de ledande verktygen för att utveckla, driva och mäta kampanjer. Paketet innehåller bl.a. Adobe Media Optimizer, Adobe Target, Adobe Social och Adobe Analytics.

Läs mer