Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 mars, 2017

Scroll to top

Top

One Comment

Surfplattor vanligare än smartphones på nätet | Revue.se

Surfplattor vanligare än smartphones på nätet
Sebastian Plengier Ehrnfelt

iPads och andra typer av surfplattor genererar nu mer trafik på Internet än smartphones. Detta visar en ny undersökning från Adobe som baseras på statistik från över 100 miljarder webbsidor i Europa, USA och Asien.

En bättre användarupplevelse och snyggare grafik i kombination med bekvämare användning. Det är några av orsakerna till att surfplattor nu har övertaget gentemot smartphones på nätet. Resultatet kommer från en undersökning av Adobe som baseras på 100 miljarder besök på över 1000 olika webbsidor i USA, Europa och Asien.

Surfplattor generar nu åtta procent av den samlade trafiken på Internet, medan smartphones bara står för sju procent. Undersökningen visar också att användarna besöker hela 70 procent fler webbsidor varje gång de tar fram sin surfplatta jämfört med när de använder sin smartphone.

”Upplevelsen med en surplatta är normalt sett mycket bättre än genom telefonen. Många använder den idag när de sitter i soffan på kvällen och har tid att surfa runt på nätet jämfört med när de är på språng, då mobilen används i större utsträckning”, säger Malin Bodolla, marknadschef för Adobe Digital Marketing i Norden.

Adobe förutsåg redan förra året att surfplattan skulle gå om smartphones vad gäller webben under 2013. Under 2012 fördubblades trafiken med surfplattor och Adobe förväntar att utvecklingen kommer att vara liknande även i år.

”Det här är en anmärkningsvärt snabb utveckling för en lösning som bara funnits på marknaden under dryga tre år”, tillägger Malin Bodolla.

Ställer nya krav på marknadsansvariga
Adobe har i tidigare undersökningar bland annat visat att användare med surfplattor handlar 54 procent mer när de besöker en webbshop jämfört med smartphone-användare. Detta ställer krav på att marknadsansvariga är extra uppmärksamma på denna grupp användare.

”På en smartphone kollar man kanske saldo på sitt bankkonto, men när man shoppar större saker online föredrar man att använda sin surfplatta. Här krävs det bättre grafik som inspirerar och skapar drömmar hos användaren. Marknadsförare måste därför bättre anpassa sitt digitala innehåll specifikt för surplattorna”, avslutar Malin Bodolla.

Enligt Malin Bodolla är det också en uppenbar risk att användarna snabbt tappar intresset och går vidare om surfupplevelsen är dålig, något som kan skada både varumärket, produkten och försäljningen. Detta gäller ovasett om de kommer till en mobilsida, en sida anpassad för surplattor eller är en webbsida i största allmänhet.

Läs mer här: http://blogs.adobe.com/digitalmarketing/digital-index/tablets-trump-smartphones-in-global-website-traffic/

Om undersökningen

Undersökningen Adobe Digital Index bygger på data från 100 miljarder besök på 1000 webbsidor i USA, Asien och Europa. Adobe värderar att slutsatserna i undersökningen är allmänna för hela Europa och att resultaten därmed även gäller för Sverige.

Detta är ett pressmeddelande från Adobe