Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 september, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Nytt verktyg rekommenderar bästa tidpunkt för Facebook-publiceringar | Revue.se

Nytt verktyg rekommenderar bästa tidpunkt för Facebook-publiceringar
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Adobe presenterar nu ett analysverktyg som kan förutsäga det sociala engagemanget. Verktyget är en del av Adobe Social och kan bland annat rekommendera på vilken tidpunkt det är bäst att publicera.

Nu är det inte längre din magkänsla som behöver avgöra vid vilket tillfälle nya kampanjer och produktlanseringar ska rullas ut på Facebook. Med Adobe Social går det att förutspå vilken respons det publicerade innehållet kommer att generera, och rekommenderar även den mest optimala tiden att publicera.

”Marknadsförare har tidigare offentliggjort nyheter och annat viktigt innehåll på en tidpunkt som de trott är den optimala men ändå inte fått den förväntade responsen. Med Adobe Social så kan man nu förutspå när engagemanget kommer att bli som störst. Eftersom tekniken ständigt analyserar användarnas beteende så kommer rekommendationerna dessutom bli bättre för varje gång den används”, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Social.

Den första versionen av Adobe Social är integrerad med Facebook, men flera sociala plattformar kommer att läggas till senare i år. Tillkännagivandet sker under årets Adobe EMEA Summit i London.

Utmaningen med social ROI

Marknadsföringsexperter anser att förmågan att skapa engagemang och mäta ROI är de allra viktigaste parametrarna i företagens sociala marknadsföringsstrategier. Med Adobe Social får marknadsförare nu ett nytt verktyg som gör det lättare att mäta engagemang, förbättra den värdefulla kunddialogen och maximera värdet av sin närvaro på sociala medier.

”Nu behöver inte marknadsförare grunda sina beslut på magkänsla. Istället har de nu ett verktyg där de kan arbeta strukturerat för att förbättra deras sociala ROI”, säger Håkan Cedell.