Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 20 oktober, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Adobe: Kreativt underskott på svenska arbetsplatser | Revue.se

Adobe: Kreativt underskott på svenska arbetsplatser
Filip Urde
  • On 11 juni, 2013
  • http://www.revue.se/filip-urde

I ett pressmeddelande från Adobe så kan vi läsa att mer än hälften av svenskarna tror att de hade känt sig gladare på arbetsplatsen om de hade fått utlopp för sina kreativa förmågor i större utsträckning.

 

 

 

 

Samtidigt så vill 41 procent av svenskarna att företagsledningen visar uppskattning gentemot kreativa medarbetare, då det skulle kunna bidra till en ökad kreativitet på arbetsplatsen. Detta visar en undersökning från YouGov för Adobe.

Använd din kreativitet och bli lyckligare på jobbet. Den slutsatsen kan dras utifrån en nordisk studie om kreativitet och arbetsliv utförd av YouGov för Adobe. Enligt undersökningen uppger mer än varannan svensk att de hade varit lyckligare på jobbet om de hade fått använda sina kreativa förmågor i arbetet i större utsträckning. Samtidigt säger 16 procent att de inte utnyttjar sin kreativitet på jobbet. I Norge är andelen 24 procent, Danmark 29 procent och i Finland 17 procent. Studien presenteras i samband med veckans stora online-event Adobe Creative Day där kreatörer från hela Norden är på plats i Stockholm för att inspirera och få inspiration från andra likasinnade.

”Sverige såväl som de andra nordiska länderna måste utnyttja sin kreativa potential om vi ska främja innovation, konkurrenskraft och uppnå framtida tillväxt. Studien visar att det finns en outnyttjad kreativ potential i nordiska företag och om företag har möjligheten att främja medarbetarnas kreativitet så blir vi bättre rustade att konkurrera globalt”, säger Therese Johansen, projektledare på KreaNord som arbetar med att främja nordiska kreativa näringar och är en del av Nordiska ministerrådet.

Detta gäller särskilt de yngre på arbetsmarknaden (18-34 år), där 64 procent anger att de skulle vara lyckligare på arbetet om de fick använda sin kreativitet. För personer över 55 år är det nästan varannan (46 procent) som instämmer, medan nästan en tredjedel (27 procent) är oeniga.

”Det är anmärkningsvärt att mer än varannan svensk tror att deras arbetsglädje skulle bli större om de fick vara mer kreativa på jobbet. En hög trivselnivå är viktigt för både den anställde och arbetsplatsen, ofta krävs det inte några större resurser från arbetsplatsen för att släppa lös medarbetarnas inre kreativitet ”, säger Stefan Dahlgren, nordisk VD för Adobe.

Svenskar leder kreativitetsligan – och gör det gärna hemifrån
Varannan svensk (46 procent) anser att de använder sina kreativa färdigheter i antingen hög eller mycket hög utsträckning på arbetsplatsen. I Danmark instämmer bara en av tre. I både Danmark och Norge tror 30 respektive 29 procent att visad uppskattning för kreativa medarbetare kan öka kreativiteten på arbetsplatsen. Uppmuntran är ännu viktigare för svenskarna, där hela 41 procent anser att det kan öka kreativiteten.

När man tittar på sambandet mellan att arbeta hemifrån och kreativitet så finns det stora skillnader mellan de nordiska huvudstäderna. Medan endast 9 procent av Köpenhamns tillfrågade anser att arbete hemifrån kan stimulera kreativitet, är det 22 procent av stockholmarna som känner på samma sätt. För människor i och runt Oslo och Helsingfors är siffran 12 respektive 14 procent.

 

Facebook ökar inte vår kreativitet

Adobes undersökning visar också att endast 5 procent av svenskarna tror att fri tillgång till sociala medier som Facebook ökar kreativiteten på arbetsplatsen. Samma trend som hos de övriga nordiska länderna, där andelen är 3 procent i Danmark, 4 procent i Finland respektive 3 procent i Norge.

 

”Studien understryker att de flesta använder sociala medier som Facebook i privata sammanhang snarare än i yrkesrollen. Men det finns de som använder sociala medier i sitt arbete, såsom journalister kommunicerar via Twitter eller utbyter idéer genom Adobe Behance. Så det är inte strukturen av sociala medier, utan snarare kontexten de används i, som bestämmer deras inverkan på kreativitet ”, säger Stefan Dahlgren.

 

 

HR-chefer efterfrågar mer kreativa akademiker

Tidigare i år presenterade Adobe en nordisk studie som visade att fler än sex av tio (64 procent) svenska HR-ansvariga anser att grund- och gymnasieskolan bör göra mer för att främja kreativitet hos elever. Samtidigt menade tre av fyra (75 procent) att kreativt tänkande är viktigt när det gäller att anställa nya medarbetare. Läs undersökningen här.

 

Om Creative Day

Den 11 juni är det Adobe Creative Day i Stockholm, och några av Nordens främsta kreatörer inom mode, film och foto finns på plats. Bland kreatörerna finns bland andra Oscarsvinnande dokumentärfilmaren Malik Bendjelloul. Följ dagen live på www.adobecreativedays.com/sv eller på Twitter under #CreativeDay.

Tags