Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 18 augusti, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Adobe: Sommarens onlinebokningar slår alla rekord | Revue.se

Adobe: Sommarens onlinebokningar slår alla rekord
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Adobe: Resebranschen förändras snabbt och onlinebokningar beräknas i sommar slå alla rekord, med en omsättning på närmare 363 miljarder kronor. Framför allt är det hyrbilen vi väljer att boka online – sedan i fjol har biluthyrning över nätet ökat med 17,4 procent. Det visar Adobe digital index, en analys som bygger på data från 51,5 miljarder onlinebesök.

Resebranschen har tagit ytterligare steg mot en digitalisering och många väljer att boka hotell, flyg och hyrbil över nätet. Enligt Adobe digital index kommer de sammanlagda reserelaterade onlinekostnaderna slå alla rekord i sommar med 54 miljarder dollar, motsvarande 363 miljarder kronor. Detta innebär en ökning med 10,7 procent jämfört med samma period förra året. Det är framförallt biluthyrare som tjänar på den nya trenden, med en ökning av onlinebokningar på 17,4 procent sedan 2012. Resebolagen har också noterat en ökad onlinebokning med 13,5 procent.

”Dessa siffor visar verkligen på en trend i hur vi bokar och planerar våra semestrar. Idag är det vanligare att boka flygbiljetten online än via en resebyrå. De flesta köp sker via datorn medan bokningar via surfplattor och smartphones sker mer sällan”, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.

Den genomsnittliga summan som spenderas på onlinebokningar har även den ökat med 10,1 procent, och ligger nu på cirka 5800 kronor. Framförallt är det datorn som används vid onlinebokningar och där är även det genomsnittliga bokningsvärdet högst (ca 6710 kronor).  Allt fler använder också sin surfplatta för semesterbokningarna. Sedan 2012 har värdet på bokningar via surfplattor ökat med 9,9 procent till ca 4280 kronor i snitt. Trots att inte alla resebolag har anpassat sin bokningstjänst till surfplattor, så utgör bokningar via surfplattor nu 7,5 procent av det totala antalet bokningar. Däremot är det i år färre som onlinebokar via sin smartphone; där har värdet sjunkit med 6,4 procent sedan förra året och det genomsnittliga värdet ligger nu bara på 1750 kronor.

”Det är en stor skillnad på hur företag valt att anpassa sig efter det allt mer utbredda användandet av surfplattor. Många har uppdaterat sina hemsidor och bokningstjänster, men det är några aktörer därute som verkligen bör uppdatera sitt nuvarande format om de inte ska hamna efter konkurrenterna i kampen om kunderna”, säger Malin Bodolla.

Läs mer om undersökningen här: http://adobe.ly/12j0NxO

Om undersökningen
Adobe digital index bygger på analyser av 51,5 miljarder onlinebesök på mer än 150 mobila och globala hemsidor inom resebranschen (flygbolag, hotell, biluthyrningar, kasinon, kryssningar, etc.) från januari 2009 till april 2013. Samtliga belopp avser amerikanska företag.