Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 juli, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Twitter fyrdubblar omsättningen per besökare | Revue.se

Twitter fyrdubblar omsättningen per besökare
Revue Magazine

Facebook utmanas i allt större grad av Twitter och Pinterest som sedan 2012 har ökat sin omsättning per besökare (Revenue Per Visitor, RPV) med 300 (Twitter)- respektive 150 procent (Pinterest). Under samma period har Facebooks RPV ökat med 39 procent, med en omsättning på cirka 6 SEK per besökare ligger nätverket fortfarande före de två konkurrenterna Twitter (2,8 SEK) och Pinterest (3,5 SEK) i RPV. Facebook har dessutom förbättrat annonsernas ROI med 58 procent det senaste året. Det visar Adobes nya Social Intelligence Report.

”Resultatet av rapporten visar att det fortfarande finns ett ökat intresse för Facebook och att annonsörerna blivit bättre på att tjäna pengar på annonsering i sociala medier. Twitter och Pinterest har däremot haft en mer imponerande tillväxt och tar allt större marknadsandelar vad gäller hänvisningar till onlinebutiker. Detta visar på hur viktigt det är med en löpande mätning för att anpassa den sociala marknadsinsatsen då den är i konstant förändring”, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Social.

Facebook upplever en nedgång av hänvisningar till onlinebutiker med 20 procent, då de förra året hade 77 procent av den totala marknaden. Detta beror bland annat på Twitter vars marknadsandel ökat med 258 procent och Pinterest med 84 procent.

Facebook: Bilder är 600 procent mer effektiva än text

Adobes rapport visar att Facebook-användare föredrar att företag uppdaterar sina sidor med bilder istället för enbart text. Enligt siffrorna framgår att responsen, som innefattar delningar, likes och kommentarer, är 600 procent högre för uppdateringar med bilder än de med enbart text. Sedan 2012 har antalet uppdateringar från företag på Facebook ökat med 9 procent.

Om Adobe Social Intelligence Report

Adobe Social Intelligence Report bygger på anonym data från detaljhandels-, media-, underhållnings- och resebranschen under de senaste 12 månaderna. Datan omfattar 131 miljarder Facebook-annonsvisningar, 400 miljoner unika besök på sociala nätverk, över en miljard Facebook-uppdateringar och 4,3 miljarder sociala interaktioner, som kommentarer, delningar och likes.

Detta är ett pressmeddelande från Adobe