Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 24 maj, 2017

Scroll to top

Top

2 Comments

Joey Bada$$ – En ny era | Revue.se

Joey Bada$$ – En ny era
Adam Györki

Somliga har kallat honom bakåtsträvande andra nytänkade. Själv kallar han sig futuristisk.

 

 

New Yorks Joey Bada$$ anländer i sin mentala tidsmaskin från nittiotalets guldera och kliver rakt in i en tid där musiken och poesin har försvunnit och hiphopen verkar ha tappat sin själ.  Blott arton år gammal och fortfarande boende hos mamma har han redan hunnit med att släppa två mixtapes, en europaturné och att tacka nej till Jay-z.

Det guldera-influerade mixtapet “1999” tog en hel musikindustri på sängen. Den då sjuttonåriga Jo-Vaughn Scott och hans vänner i ”Pro Era” träffades på Edward R Murrow High School, samma skola som format såväl grafittikonstnären Jean-Michel Basquiat som Beastie Boys numera bortgånge Adam Yauch. Tillsammans ville de skapa medveten hiphop långt ifrån dagens komersiella, söderninspirerade trummaskiner och banala textrader. De hade sett något i den klassiska boom bapen som andra artister verkade ha glömt bort.

”1999” släpptes sommaren 2012 och är en kärleksförklaring till en ålderstigen musikstil. Med en dator och en billig mikrofon han fått av sin pappa dokumenterar Joey sina tonår över klassiska beats. Men bakom mixtapet ligger noggrann planering, ”det var viktigt att jag lämnade någonting efter mig som jag kunde stå för även i framtiden” Säger Joey. Det vore en överdrift att kalla ”1999” för årtiondets viktigaste musiksläpp, men just så känns det. Medans andra New York-rappare som A$AP Rocky tittade utanför storstaden för att hämta sin inspiration tittar Joey Bada$$ inåt. Ljudet av New York var tillbaka. Efter ett sista tweet på Julafton 2012, ”the end” tog rapparen och nära vännen Capital STEEZ sitt liv. Man ser dem tillsammans i videon till den samhällskritiska ”Survival Tactics” gåendes längst Wall street iklädda pandamasker.

 

På mixtapet ”Summer Knights” som släpptes sommaren 2013 hör vi en betydligt mörkare Joey, påverkad av sin nära väns plötsiga död. Frustrerad och arg tar han ibland i så att rösten spricker, den ungdomliga entusiasmen från ”1999” verkade ha gått förlorad.

 


Medan Kanye West har tröttnat på att vänta på sina croissanter och titulerar sig själv “gud” presenterar Joey Bada$$ ett eftertänksamt alternativ, “lets go back to spittinʼ, yall dancinʼ to much” säger han i en intervju med P3 Soul. Som artist har man ett ansvar, en möjlighet att påverka och förändra, motivera och inspirera. Ett ansvar som få inom den här delen av musikindustrin bryr sig om. Men i en tid där den bedrövliga själlösa traphiphopen länge verkade uppfylla Nas profetia från 2006 om hiphopens död håller en ny generation unga intelligenta artister på att växa sig starka. Dem kallar det ”indigoism”, medvetna rappare som Joey Bada$$, Kendrick Lamar, Nemo Achida och the Underachievers står redo att ta över. Nästa år väntas hans första album att släppas titulerat ”B4.Da.$$”.

Jag minns tydligt hur Kanye på låten ”Champion” riktar en rad till Lauryn Hill som då nyligen lagt mikrofonen på hyllan ”who the kids gonna listen to. I guess me if it isnʼt you”. Nu har vi svaret.

youtube.com

  • Jakob

    Sweet. Gillar honom som fan, bra skrivet.

  • Kalle

    snyggt skrivit!!!