Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 26 juli, 2017

Scroll to top

Top

3 Comments

Hur sockersöt R&B från millennieskiftet gick från guilty pleasure till klubbfavorit | Revue.se

Hur sockersöt R&B från millennieskiftet gick från guilty pleasure till klubbfavorit
Hugo Perlskog

Tvivlar  du  fortfarande  på  att  hipsters  är  nördar  utklädda  bortom  igenkänning?  I   en  lång  tradition  av  att  ta  sig an  det  omoderna,  förnya  och återlansera  det  som   trendigt  är  nu  dina  R&B-­favoriter  från  millennieskiftet  tillbaka i  en  helt  ny  skrud.

Oavsett  om  det  är  fleecetröjor  med  vargmotiv,  Pabst  Blue  Ribbon  eller   upprullade  sjömansmössor  så  behärskar  trendskapare  konsten  att  sminka   grisen.  Och  lika  plötsligt  som  stuprörsjeans  fick  street  cred  spelas  soundtracket   till  dina  pinsamma  ungdomsminnen  upp  på  bloggarna  och  på  dansgolven.  Det  är   den  sockersöta  musiken  från  TLC,  Destiny’s  Child,  Mariah  Carey,  Brandy,  Aaliyah   och  Eamon  som  gör  sig  påmind,  just  som  den  stod  inför  evig  preskribering.  Men   varför?  Kanske  är  det  en  motreaktion  till  dansmusikens  misshandel  av  R&B.   Kanske  är  det  cyklande  trenders  självuppfyllande  profetia.  Kanske  är  det  bara   nördar  som  inte  längre  vill  skämmas  för  sina  guilty  pleasures.

httpv://www.youtube.com/watch?v=mbVux6XUtZY

Producenterna  har  all  anledning  att  vara  nostalgiska.  När  svenska  HNNY,   schweiziska  Cyril  Hahn,  australienska  Ta-ku,  franska  Tommy  Jacob  och   amerikanska  Le Youth  höll  sina  egna  Sisqó’s  Shakedowns  på  hemmafester  runt   om  i  världen  var  det  med  stor  sannolikhet  till  låtarna  de  nu  flippar  till  Hype   Machine-­‐favoriter.  Festen  sitter  kvar  men  ljudbilden  har  mognat  med   producenterna,  från  pojkrummet  till  ungkarlslyan.  Kalla  det  efterfesten  om  du   vill.  För  att  genren  delar  musikaliskt  DNA  med  indie  R&B  –  det  vill  säga  med   artister  som  The  Weeknd,  Frank  Ocean  och  Miguel  –  men  placerar  sig  mer  i   vakuumet  mellan  electro,  trap,  deep  house  och  drömpop.  Ibland  med  tropiskt   disco  eller  acid  house  som  det  tongivande  inslaget.  Sången  i  sin  tur  är  släpad  till   helvetet  och  tillbaka,  inte  sällan  ”saktad  och  slaktad”  med  en  retsam  catch.

httpv://www.youtube.com/watch?v=W7bx2ad-PQI

Så, vad kallas det då?  Svenska DJ-exporten Axel Boman kallade HNNYs första Mariah Carey-remix för en modern cover. I en generationernas kamp om musikrättigheter fortsätter nätet att vara vilda västern för alla som går sånär under radarn. Med det i åtanke är genrens inofficiella namn lika logiskt: internet-R&B.

  • Adam

    Välskrivet och intressant!

  • Hoosam

    Sexy vibes!

  • J

    Yes! Efter-efter-efterfesten.