Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 26 februari, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

11 jun – Joe Henry, Studie 2, Koncerthuset | Revue.se

11 jun – Joe Henry, Studie 2, Koncerthuset
Föreställ dig en plats där musiken flödar fritt. En plats där golv och väggar är fyllda med alla typer av instrument, där allt måste spelas för hand och där genrer som folkmusik, jazz, rock, soul och land förenas och förevigas av några av världens bästa musiker. En plats som kanske inte ser ut som mycket från utsidan, men dit stjärnor från när och fjärran söker sig för att hitta de bästa låtarna I sin karriär – och kanske det enda fulländade mästerverket.

I en källare… full av musik

Joe Henrys källare i Pasadena, nordost om Los Angeles har med åren blivit ett musikaliskt Mecka för alla som tolkar amerikanska musiktraditioner. Inte sedan Phil Spector fulländade soundet av 60-talets poprevolution, har en musiker i så hög grad definierat sin egen genre som Joe Henry. Det är i hans källarstudio och under hans sakkunniga vägledning som Van Dyke Parks, Bill Frisell och Loudon Wainwright III skapat en musikalisk tankesmedja, där också countrysångare Rodney Crowell och Mary Gauthier – för att nämna ett fåtal – båda har spelat in sin karriärs bästa låtar.

Producerar för Elvis Costello och Bonnie Raitt 

Att låta blicken löpa ner över listan av album som Joe Henry har producerat under de senaste tjugo åren, är som att stå ansikte mot ansikte och öra till öra med essensen av den amerikanska musiktraditionen. Där finns soullegenden Solomon Burkes monumentala comeback under 2002 med ”Don’t Give Up On Me”, folk-ikonen Ramblin’ Jack Elliott Grammy-vinnande ”A Stranger Here”, Madonnas stora hitlåt ”Don’t Tell Me”, samt åtskilliga musikaliska höjdpunkter från stjärnor som Aimee Mann, Bonnie Raitt, Betty Lavette, Elvis Costello och Billy Bragg.

Sträcker sig över country, rock och jazz

Och sedan finns självklart Joe Henrys egna soloalbum, som sträcker sig från country och rock till jazz och folkmusik, utan att någonsin begränsas till dessa genrers ramar. Med mer än 13 soloalbum har Joe Henry gjort sig känd som en av de mest visionära och perfektionistiska amerikanska låtskrivare sedan Tom Waits och Bob Dylan, och med sitt djupa, organiska och stämningsfulla sound och sorgmodiga midnattsromantik, är Joe Henry en av få musiker som med rätta kan kalla sig en unik röst. Som musikmagasinet Soundvenue skrev om Joe Henrys soloalbum, ”Civilians”, från 2007:
”Joe Henry tionde soloalbum är ett diskret, reflekterande och helhjärtat verk, som svävar på högre höjder mellan jazz, soul och country. Utan att egentligen vara något av det. I stillfullt sällskap av Van Dyke Parks, Loudon Wainwright III och jazzgitarristen Bill Frissell, är det Joe Henry som nasalt hånleende, hur mycket det kan än må påminna oss om en ung Tom Waits, skapat dessa svekfulla och politiskt indignerade soullåtarna, som vågar vara sentimentala utan att sjunka in i den oändliga bländande självömkan.”

Möt en av USAs stora musikaliska ikoner 

I dagarna lägger Joe Henry sista handen vid sitt nya soloalbum, samtidigt som han är upptagen med att producera en nyinspelning av Johnny Cashs en gång så sågade konceptalbum från 1964, ”Bitter Tears”, om indianers tragiska öde. Det är därför med en aning bävan som vi äntligen kan presentera den amerikanska sångaren, gitarristen och stjärnproducentens första konsert i Köpenhamn någonsin. Den äger rum i Danmarks Radios Konserthusets Studio 2.
Missa inte en enastående möjlighet att uppleva en av USAs största musikikoner när han bjuder in till ett unikt och oförglömligt besök i den musikaliska källaren.

HELA PROGRAMMET: http://www.dr.dk/Koncerthuset/