Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 24 september, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

”Operatörerna sviker sina mobilkunder” | Revue.se

”Operatörerna sviker sina mobilkunder”
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Oavsett vad mobiloperatörerna påstår är det bra mycket billigare att laga en mobil än att köpa en ny, det skiljer flera tusen kronor. Eftersom antalet sålda mobiltelefoner ständigt ökar blir också eftermarknaden större. Göteborgsföretaget Playman.se har reparerat mobiltelefoner från hela landet sedan starten 2011.

– Operatörerna är inte intresserade av att laga kundernas mobiler, de vill sälja nya eftersom det ökar deras omsättning. Mobiltillverkarna resonerar likadant vilket är en väldigt dålig affär för både konsumenten och miljön, säger Chalak Morad som grundat och driver Playman.se.

Varje år slängs 100 000-tals mobiltelefoner helt i onödan. En krossad skärm eller förbrukat batteri leder oftare till inköp av en ny mobiltelefon istället för att laga den befintliga. Marknaden för att reparera mobiltelefoner har växt de senaste åren och det finns goda möjligheter att som konsument hitta en bra verkstad, men fortfarande vägleder ingen mobiloperatör sina kunder att välja det alternativet.

– Att få sin trasiga skärm lagad hos en mobiloperatör kostar uppemot 2 500 kronor. Samtidigt är det snabbt och enkelt att förlänga sitt abonnemang och dessutom få en splitterny mobil direkt i handen. Det är inte svårt att förstå varför konsumenter väljer en ny mobil framför att reparera den man har, även om den bara använts ett år. Men det är ett vansinnigt slöseri med resurser och en otrolig belastning på miljön. Jag tycker att de sviker sina kunder, säger Chalak Morad.

Den vanligaste orsaken att reparera en mobil är att skärmglaset gått sönder eller att någon knapp slutat fungera, åtgärder som en van tekniker fixar på 10-15 minuter. Prislappen för en IPhone hamnar på 500-600 kronor hos flera verkstäder. Enligt Chalak är de flesta smartphones välgjorda och skulle kunna hålla längre.

– Både konsumenter och företag skulle spara mycket pengar på att laga sina mobiler istället för att slänga och köpa nytt. En mobil håller utan problem i fler år än de används och att laga dem har dessutom blivit riktigt billigt nu när tillgången på reservdelar ökat. När man som vi dessutom återvinner alla krossade glas och söndriga delar blir det en betydligt bättre kalkyl även för miljön, säger Chalak Morad.

Playman.se öppnade vid årsskiftet upp dörrarna till sitt kontor i centrala Göteborg för att kunna ta emot mobiler direkt från kunderna, tidigare har man bara kunnat skicka in dem med brev.

– Att lämna in och få tillbaka en hel mobil inom en timma har uppskattats mycket av våra kunder och nu vi tittar nu på att finnas tillgängliga på fler ställen. Det ska vara enkelt att laga sin mobil och det ska gå snabbt. Det är en bra affär för alla, inte minst miljön, säger Chalak Morad, vd och grundare av Playman.se.

Detta är ett pressmeddelande från Playman.se