Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 24 februari, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Spice14 skapar tillsammans med Spotify och Billerud Korsnäs | Revue.se

Spotify är som de flesta vet en helt digital produkt. Det vill företaget nu ändra på, därför efterlyser en analog paketering av musiktjänsten. På initiativ av företaget Billerud Korsnäs engageras studenter från Berghs School of Communication i en tävling för att uppfinna en förpackning som rymmer Spotify.

Tävlingen arrangeras för femte året i rad, men årets studenter har troligen den svåraste uppgiften hittills. Tankarna går tillbaka till tiden då konsumtionen av musik skedde via kassettband och skivor, något som i synnerhet äldre personer idag saknar. Att hitta en paketering som är mer utvecklad än de presentkort som finns ute i butikerna idag är helt klart en utmaning.

Jonathan Forster, nordisk VD på Spotify säger att han vill att det ska vara kul både för Spotify och studenterna, och att han ser fram emot resultatet av en analog paketering av en digital produkt. Tävlingen startar den 22 september och går att följa via spice14.com. Webbplatsen kommer löpande uppdateras med filmer och blogginlägg från deltagarna och mynna ut i en final den 29 oktober. Efter finalen är det Spotify:s förhoppning att kunna förverkliga den vinnande produkten.

– Med SPICE 14, och kursen Hållbar Förpackningsdesign kommer studenterna på Berghs att utmanas i möjligheterna att skapa innovativa sätt att förpacka ett digitalt varumärke inom musik. Intressant är också att se en tjänst med digitalt ursprung ta ett analogt kliv ut ifrån våra uppkopplade prylar och materialiseras – det ger onekligen nya perspektiv på vad begreppet förpackningsdesign kan vara, säger Pål Pettersson från Berghs.

Kommer en analog förpackning kunna förändra hur vi konsumerar musik idag, och hur vi uppfattar företaget? Det återstår att se, resultatet ser vi på spice14.com den 29 oktober.