Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 mars, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Skultuna förgyller Guldägget | Revue.se

Guldägget 2013
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Skultuna 1607 och Guldägget inleder ett samarbete. Nu går Skultuna in som partner till tävlingen och tar över produktionen av Guldäggen. De första äggen kommer att delas ut på galan den 29 april

Guldäggen formgavs av Happy F&B år 2006 och tillverkas som tidigare i mässing som sedan guldpläteras.
– Guldäggen är en helt fantastisk produkt, den stora sfären med den blanka ytan påminner om de stora mässingsklot som Skultuna producerade under 1600-talet till de stora ljuskronor som hänger i de flesta svenska kyrkor och slott från den tiden, säger Viktor Blomqvist, VD på Skultuna.
– För mig var Skultuna redan innan förknippat med hantverk, att nu i vårt samarbete med bruket få se hur processen går till med exempelvis en specialritad formgjutning är enormt imponerande. Grattis Guldägget, säger Jessica Bjurström, vd på KOMM.

Skultuna grundades år 1607 av kung Karl IX som ett kungligt mässingsbruk. Bruket ligger fortfarande kvar på samma ställe i Västmanland där produktionen fortgår oavbrutet sedan starten för 408 år sedan. Bruket är öppet för besökare året runt med fabriksbutik och museum. Idag jobbar Skultuna med den internationella formgivareliten och företagets produkter säljs på många av världens ledande varuhus. Skultuna Concept Store öppnade år 2012 på Grev Turegatan i Stockholm.

Guldägget är en tävling med syfte att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Guldägget arrangeras sedan 1961 av Sveriges Kommunikationsbyråer. Mer info på guldagget.se