Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 25 februari, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Detta kan du inte missa: teknologitrenderna 2016 | Revue.se

Detta kan du inte missa: teknologitrenderna 2016
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Detta kan du inte missa: teknologitrenderna 2016: Här kan du läsa om de senaste teknologitrenderna du inte kan ignorera under 2016.

Maskininlärning & Neuronnät  

5Den praktiska nyttan av Artificiell Intelligens har alltid ansetts ligga i maskiners förmåga att lära sig av sin omgivning utan förprogrammerade anvisningar. Fram tills nyligen gick maskininlärning ut på att en människa matade in ett stort antal exempel och rättade maskinens misstag. På detta sätt lärde sig exempelvis Kinect ursprungligen att känna igen olika kroppsdelar.

De senaste framstegen i artificiella djupa neuronnät (eller Deep Neural Networks, DNN) är banbrytande i och med att forskare har lyckas avlägsna behovet för den mänskliga insatsen nästan helt och hållet genom att återskapa hur hjärnceller samverkar och kommunicerar organiskt. Deep Neural Networks-teknologin har redan möjliggjort stora framgångar i taligenkänning, datorseende och datorlingvistik, till exempel använder Apples Siri djupa neuronnät.

Teknologin för de djupa neuronnäten (DNN) är mindre än tio år gammal, men gör allt större framsteg. En av de mest hypade tillämpningarna av DNN är Googles självkörande bil.

2016 kan bli ett viktigt år för samverkan mellan DNN och medicin. Företag som Insilico Medicine går igenom läkemedelsföretagens stora datasets för att hitta nya användningsområden för redan existerande läkemedel. En annan DNN tillämpning är en programvara som hjälper läkare att diagnostisera patienterna med ytterligare noggrannhet. Idén bygger helt enkelt på att analysera mönstret av rapporterade symptom – men det enkla programmet kan exempelvis minska antalet patienter vars cancer inte annars skulle upptäckas under de avgörande tidiga skedena.

Virtuell Verklighet (VR)

6År 2016 kommer definitivt att belöna teknologi-fansen när Oculus VR, ett företag som specialiserar sig på virtuella verkligheter (engelska: virtual reality), släpper sin mycket efterlängtade debutprodukt – Oculus Rift, glasögon för en virtuell realitet. I glasen finns två olika linser, en för vardera ögonen, som fyller hela synfältet. Men inte bara det: när du rör på huvudet ändrar också den virtuella verkligheten i enlighet med vart du tittar, vilket ger en äkta känsla av att verkligen befinna sig i den virtuella världen.

 

Oculus Rift – glasögon har redan släppts som en betaversion (Development Kit) för spel- och apputvecklare, och de har fått mycket bra recensioner hittills. Till en början kommer det antagligen att finnas ett begränsat antal kompatibla spel och program för VR-glasögonen, men urvalet kommer säkert att öka när apparaterna blir allt vanligare. Den första konsumentversionen av Oculus Rift släpps under första kvartalet av år 2016, och kommer att fokusera på spelvärlden och möjligtvis även på hasardspel.

Dersim Sylwan, chef för online-spelsidan Maria Casino, ser den virtuella realiteten som en intressant utveckling inom branschen. Enligt Sylwan kan ”en apparat som Oculus Rift i framtiden erbjuda kunder en upplevelse som är närmare känslan av att vara i ett stort, traditionellt casino, även när spelarna helt enkelt sitter hemma i deras vardagsrum”.

Virtuell verklighet har länge kämpat för att ändra sin image som en apparat som är olämplig för massmarknaden. Nästa år kan ändra denna bild för evigt.

Kvantdatorer

4Istället för att lagra information som 0 eller 1 som konventionella datorer gör, använder en kvantdator kvantbitar – som kan vara 1 eller 0 eller båda två samtidigt. Detta kvanttillstånd, tillsammans med kvantmekanisk sammanflätning och tunneleffekt, tillåter kvantdatorer att överväga och manipulera alla kombinationer av biter samtidigt. Detta gör kvantdatorerna, åtminstone i teorin, mycket kraftigare än vanliga datorer. I praktiken har kvantdatorer ändå ofta haft problem med skalbarhet.

Den mest avancerade kvantdatorn för tillfället är en 1000-qubit D-Wave 2X kvantdator. Den är dock aningen för komplicerad för att vara ett kommersiellt lönsamt alternativ till en vanlig dator: till exempel måste dess processor arbeta i -272°C (bara en bråkdel över den absoluta nollpunkten). Den är skyddad från jordens magnetfält så att den fungerar i ett 50 000 gånger mindre magnetfält än vad som är normalt på jorden, och den arbetar i ett tryck som är 10 miljarder gånger lägre än atmosfärens tryck.

Trots detta har Googles forskargrupp nyligen meddelat att deras D-Wave 2x kvantdator kan besvara vissa algoritmer med en 100 miljoner gånger snabbare hastighet än vanliga datorer.

Om 2016 visar sig bli det år som ”Schrödingers dator” blir verklighet, kommer implikationerna för teknologivärlden vara massiva.

Oändliga mängder lagringsutrymme och processorkraft kommer att betyda att nästan alla datakalkyleringsproblem blir lösta omedelbart. Det mycket svåra ”handelsresandeproblemet”, eller det så kallade optimeringsproblemet som gör logistik och distribution svårt att hantera även för super-datorer, skulle lösas på en gång. Artificiell intelligens skulle naturligtvis också bli oslagbar inom branschen.

3D-Skrivare

23D-utskrifter, eller Friformsframställning (FFF), har utvecklas snabbt och det är redan möjligt att använda till exempel kolfiber, glas och biologiska material som en del av tillverkningsprocessen. Varje år görs det en rad nya produkter och tillämpningar som gör 3D utskrivning mer vardagligt i, och under 2016 kommer tekniken dessutom att bli ännu billigare.

Användningen av denna teknologi har verkligen visat sitt löfte inom medicin, där det nu är möjligt att skriva ut proteser. Ursprungligen påvisade Mick Ebeling värdet av 3D-utskrivning när han reste till Sudan 2013 och hittade 14 årige Daniel som hade förlorat båda armarna i kriget. Han skapade en 3D-utskriven protesarm för Daniel. Andra organisationer, varav den mest märkbara är Limbitless Solutions, har sedan dess drivit friformsframställning som en lösning på funktionsnedsättningar.

Företag som Tesla använder redan 3D-utskrifter för att bygga motordelar, och SpaceX använder tekniken för att producera raketdelar. Under 2016 kommer friformsframställning att se en utökning av tekniken inom flera sektorer, speciellt inom militären, rymdindustrin och medicinindustrin.

Robotik

1Ett av science fictions favoritteman är att robotar tar över världen. Men du behöver inte oroa dej – åtminstone för tillfället – för enligt experter kommer det ännu att räcka decennier innan humanoider går bland oss.

Internetjätten Amazon är en av de mest avancerade företagen när det gäller automation. De har utvecklat robotar som är mer anpassbara än de som länge använts inom bilindustrin. De har robotar som kan hantera mycket flexibla arbetsuppgifter, såsom att automatiskt plocka varor från hyllorna, eller som kan bära gods till förutbestämda platser i lagret.

Den verkliga spänningen kommer från robotar som utvecklas för fritids- och underhållningssyfte. Jibo har marknadsförts som ”världens första sociala robot för hemmet” och är avsedd som en dynamisk del av familjelivet. I praktiken kan Jibo umgås med människor, skämta, och svara på enkla frågor. En annan robot, Pepper, som utvecklats av Soft Bank, är en ”känslomässig robot” som kan läsa människornas känslor genom att observera deras ansiktsuttryck och gester, och sedan svara på dem därefter.

Även om tanken om att robotar en dag skall vara en fungerande del av samhället fortfarande är en avlägsen idé, gör den teknologiska utvecklingen stora framsteg som konstant accelererar innovationstakten. 2016 kan bli det år då Google äntligen avslöjar vad de har gjort med robotföretagen som de började investera i för några år sedan.