Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 juni, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

H.M. Konungen på besök till Canons huvudkontor i Japan | Revue.se

H.M. Konungen på besök till Canons huvudkontor i Japan
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Kung Carl XVI Gustaf och IVA-gruppen välkomnades av Mr. Fujio Mitarai, Canons Chairman och Chief Executive Officer. Därefter följde demonstrationer av Canons tekniker för framtida bildbehandling, sensorer och objektiv samt tekniker inom hälso- och sjukvård. I demonstrationerna ingick bland annat Canons 8k-kamera, 8k-display, taktil print från nästa generations storformatskrivare, högkänsliga nätverkskameror samt tekniker för medicinsk diagnostik.

– Vi känner oss hedrade över att få välkomna H.M. Konung Carl XVI Gustaf och IVA‑gruppen till Canon Inc., och att få möjlighet att demonstrera våra innovativa tekniker inom bildbehandling och våra framtida konceptuella tekniker, kommenterade Mr. Fujio Mitarai. Canons relation till Sverige började 1970, när Canons Svenska bildades i Stockholm för att ta hand om direktförsäljning. Ända sedan dess har den regionen varit en fortsatt nyckelmarknad för oss. Och den har stärkts via det svenska NVS-företaget (Network Visual Solutions) Axis Communications AB, som nu ingår i Canon Group. Vi ser fram emot fortsatt kompanjonskap och samarbete med Sverige, ett samarbete som inriktar sig på att förbättra teknik och innovationer både inom myndigheter, företag och den akademiska världen.

Det här är 23:e gången som H.M. Konungen deltar i IVAs RTM. Delegationen leds av IVAs preses Leif Johansson och deltar gör också IVAs vd Björn O. Nilsson. I delegationen ingår dessutom 27 viktiga företrädare för Sveriges näringsliv, myndigheter och den akademiska världen.

– Vi är väldigt imponerade av besöket på Canon i Japan, kommenterade delegationsledare Leif Johansson, IVA´s preses. – Företagets avancerade tekniker gör dem världsledare inom detta område.

Temat för RTM 2016 är ‘moderna Japan och de viktigaste områdena innefattar:

  • Initiativ inom teknik och forskning – prioriterade initiativ för myndigheter och företag för att fortsatt kunna vara ett ledande forskningsland
  • Innovativ uppmuntran – initiativ på statlig och företagsnivå för att möjliggöra att nya idéer når marknaden i form av nya produkter och tjänster
  • Gemensam produktportfölj, strategier för talanger och tillväxt.

Om företaget Canon

Canon Svenska AB marknadsför och säljer Canons branschledande produkter och lösningar på den svenska marknaden. Försäljningen av företagsprodukter och tjänster sker både genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående återförsäljare. Företaget marknadsför och säljer också konsumentprodukter inom bildhantering genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska har 400 anställda och omsätter ca 2 miljarder kronor. Canon Svenska är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc som omsätter 280 miljarder och har 197 000 anställda – varav 17 000 i Europa. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2015 lämnades 4134 patent in, vilket är flest bland alla japanska företag. Canons filsosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska den egna miljöpåverkan och att hjälpa kunderna minska sin miljöpåverkan genom rätt val av produkter.Mer information om Canon finns på www.canon.se.