Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 22 juli, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Speltävlingen Kodkampen ska få fler barn och unga intresserade av programmering | Revue.se

Speltävlingen Kodkampen ska få fler barn och unga intresserade av programmering
Sebastian Plengier Ehrnfelt

I Kodkampen får barn och ungdomar möjlighet att själva koda och programmera sitt skapa sitt drömspel. Vinnaren utses av en jury med Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Manfred Erlandsson. 

Idag kretsar barns drömmar inte kring att bli fotbollsproffs eller popidoler, istället är det Youtuber och speldesigner som är det nya drömyrket. För att ta tillvara på och uppmuntra barns skaparglädje och få fler barn och unga att intressera sig för kod och programmering har den ideella föreningen Kodcentrum och Nickelodeon skapat ”Kodkampen”, som ska få fler barn och unga att engagera sig i programmeringsverktyg och lära sig att koda på ett lekfullt sätt.

–          Med denna speltävling vill vi uppmuntra barn och unga att utifrån sina egna intressen och fantasi skapa spel i Scratch. Vi tror att spelbranschen behöver få in fler och olika perspektiv och det kan vi hjälpa till med genom att locka fler barn och unga till att bli intresserade av programmering och digitalt skapande, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare på Kodcentrum.

Kodkampen riktar sig till barn och unga mellan 8-16 år och de kan själva skapa sitt eget drömspel, med hjälp av utförliga instruktioner och programmeringsverktyget Scratch. Idén har inspirerats av tv-serien Game Shakers som handlar om två unga tjejer som genom att kunna koda skapar succespelet ”Shy Whale”. På http://www.kodboken.se/kodkampen finns förutom tävlingsinstruktioner även instruktioner, exempel och tips för att komma igång med programmerandet.

–          Det ska bli så kul att se alla bidrag och det kommer säkert bli svårt att välja. Jag vill gärna uppmunta att fler unga tjejer intresserar sig för programmering och digitalt skapande och jag hoppas att många tar chansen att skapa sitt drömspel, säger Therese Lindgren, Youtube-stjärna och jurymedlem i Kodkampen.

Vinnaren utses dels av en jury bestående av Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Manfred Erlandsson, robotforskaren Fredrik Löfgren, Patricia Naessen Lind som är ansvarig för Nickelodeons digitala kanaler, Mireya Anderhag som är barnrepresentant från Kodcentrum samt Susanne Birgersdotter från Kodcentrums styrelse och VD för spelbolaget. Publikens pris får det bidrag som har flest  antall ”gilla” i studion på Scratch.

Vinnaren utses av en jury bestående av Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Manfred Erlandsson, robotutvecklare Fredrik Löfgren, Mireya Anderhag som är barnrepresentant från Kodcentrum, Susanne Birgersdotter från Kodcentrums styrelse och VD för spelbolaget Igotcha samt Patricia Naessen Lind, ansvarig för digitala kanaler på Nickelodeon. Barn kommer även att kunna rösta fram sin egen favorit som ”Barnens favorit”. Vinnaren får sitt spel publicerat på appen Nickelodeon Play och Nickelodeon.se, tillsammans med ett programmeringskit och inbjudan till Kodcentrums barnhack för att fortsätta utveckla sitt skapande.

Tävlingsupplägget är enkelt. För att vara med och tävla går barn och unga mellan 8-16 år på Kodbokens hemsida för att skapa sitt drömspel. När drömspelet är klart ska det namnges och delas i en studio i Scratch, så att andra kan rösta på det. Länken till spelet kopieras och klistrars in på anmälningsformuläret. Klart!

För att vara med och tävla, besök: http://www.nickelodeon.se/kodkampen, http://www.kodboken.se/kodkampen

Tävlingen avslutas den 8 maj kl. 12.00. Omröstningen pågår fram till den 19 maj, då även de vinnande bidragen avslöjas. 

Om Kodcentrum
Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. Genom ett nätverk av kodstugor runt om i landet, med volontärer som är yrkesverksamma från lokala IT-företag eller studerande på högskola, möter vi ca 500 barn årligen på deras fritid. I kodstugan breddar vi bilden av vem som jobbar med programmering och vad som är möjligt att skapa. Kodcentrum arbetar aktivt för att öka mångfalden inom IT-sektorn och bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomiska bakgrund, kön etc.Kodboken.se är vår sajt för alla som vill komma igång med kod vare sig det är hemma, i skolan eller i någon av våra kodstugor. Kodcentrums huvudsponsorer är Informator, Spotify och Vinnova. www.kodcentrum.se www.kodboken.se