Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 25 februari, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Ryanair vässar sina erbjudanden med hjälp av Qlik | Revue.se

Ryanair vässar sina erbjudanden med hjälp av Qlik
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Visuell analys lyfter lågprisflygbolaget Ryanair genom att optimera bolagets rutthantering, reservationssystem och kundservice.

Qlik, ledande inom visuell analys, meddelar idag att Europas största flygbolag, Ryanair, använder QlikView® och Qlik Sense® i hela organisationen för att fylla fler flyg och förbättra sina tjänster. Med hjälp av Qlik har Ryanair fått större insikt i verksamheten och därigenom kunnat effektivisera sina dagliga processer.

Ryanair hanterar varje dag över 1800 flighter till 200 destinationer och är Europas mest populära flygbolag. Med sina populära lågkostnadsalternativ i åtanke strävar Ryanair alltid mot att förbättra sina kunderbjudanden, och för att uppnå detta har Ryanairs Business Intelligence-team använt Qliks lösningar för att sammanföra data från hela organisationen så att affärsbeslut kan fattas utifrån nya och djupare insikter.

– Olika avdelningar ville använda sina data på olika sätt. Vi ville ha en plattform som gjorde det möjligt för oss att möta samtliga behov. Qlik erbjuder två kompletterande produkter, Qlik Sense och QlikView, som gör just det. QlikView används av personal som har djupgående analytiska roller, exempelvis inom finans eller marknadsföring. Qlik Sense används i mer övergripande sammanhang där personal i tidskritiska roller, exempelvis inom den operationella flyg- och markverksamheten, får snabb tillgång till lättförstådda datavisualiseringar, så att personalen enkelt och snabbt kan ta itu med eventuella problem, säger Shane Finnegan, Senior BI Developer på Ryanair.

Ryanair kommer också använda Qlik för att fortsätta förbättra sina produkterbjudanden ombord på planen, samt optimera leveranskedjan genom att skapa sig en bättre förståelse för den förväntade passagerarmixen på en viss flight och matcha denna med ett lämpligt urval av produkter och ett tillräckligt stort lager som räcker hela flygningen.

– Med Qlik får vi en komplett bild av vad som händer i verksamheten och det spelar en viktig roll i hur vi utvecklar våra tjänster till kunderna, säger Finnegan. I slutändan vill vi hitta de bästa sätten att göra våra kunder nöjda ombord, samtidigt som vi erbjuder marknadens lägsta priser, och Qlik gör så att vi kan fatta välgrundade beslut som i sin tur gör detta möjligt.

– Ryanair, Europas mest populära flygbolag, hjälper passagerare att resa runt i Europa till ett lågt pris. Vi är glada över att Qlik kan hjälpa Ryanair att förbättra de tjänster som flygbolaget erbjuder sina kunder, samtidigt som de blir mer effektiva och kan fortsätta erbjuda bra flygpriser. Vår teknik har utvecklats med målet att alla ska kunna analysera och det är fantastiskt att höra att personal över hela flygbolaget har fått möjligheten att interagera med data på det sätt som passar dem bäst – det är precis vad Qlik handlar om, säger Sean Farrington, Regionsansvarig Norra EMEA på Qlik.

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 40 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.