Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 januari, 2017

Scroll to top

Top

One Comment

Årets Black Friday blir största någonsin | Revue.se

Årets Black Friday blir största någonsin

Årets Black Friday blir största någonsin: Nu är det bara några timmar kvar tills det är dags för årets helt klart största shoppingdag. Vad vi ser i media så ser det också ut att bli kanske den största shoppingdagen någonsin i Sverige. Med över fyra gånger så många butiker som bestämt sig för att vara med så har också media blåst upp det hela otroligt.

På Aftonbladet var det över 6 stycken artiklar på förstasidan igår med tema Black Friday. Även på andra medier som DI och SVD har det varit ett stort fokus på denna readag som tar fart vid midnatt idag. Natten mellan torsdag och fredag sätter det hela igång och Sveriges handlare främst inom detaljhandeln lanserar sina kampanjer. Även andra marknader har tagit del av hypen. Volvo och Jeep har kommunicerat ut att de kommer ha kampanjer under Black Friday. Även mäklarbyråer kommer att erbjuda sina tjänster till rabatterade priser under denna helg. Stora marknader kommer vara Inredning Black Friday, mode/kläder och elektornikhandeln. Kortfattat, detaljhandeln.

Sedan är det också arktklar som ser det negativa med hela Black Friday. Risken till att konsumptionen blir en stressig och i vissa fall farlig.

Det ska bli intressant och se efter helgen hur det gått för butikerna under årets Black Friday. Under 2015 var det flera större företag som gjorde en tredjedel av sin årliga försäljning bara på den helgen. Som det ser ut nu så kommer det bli en ännu större omsättning när flera är involverade.

Vi på Revue.se kommer följa det hela och rapportera efter helgen vad årets siffror visar för resultat. Säkert kommer en hel del sajter ligga nere pga av den kraftiga besöksstatistiken. Det är känd fakta.

Black Friday historia

Detta är ett utdrag från Wikipedia. Vill ni veta mer om historien bakom dagen gör ni det via länken!

Traditionen har tidigare inte haft något fäste i Sverige, men 2013 uppmärksammade flera svenska butikskedjor och e-handelsföretag dagen med specialerbjudanden.[1][2] Före Black Friday 2014 hade redan över 45 butiker meddelat att de skulle komma att ha erbjudanden. Betalningsleverantören DIBS Payment Services preliminära siffror visar på ökad näthandel med 50 procent, jämfört med samma dag föregående år. Ökningen är ännu större hos butiker som erbjuder rabatter.[3]

Den uppmärksamhet som Black Friday fick i Sverige under 2013 resulterade i att försäljningen för näthandeln ökade med 100 procent jämfört med en vanlig fredag. Det som handlades mest i Sverige under Black Friday var böcker, datorspel och filmer.

I Finland ökade näthandelsförsäljningen med 258 procent jämfört med en vanlig fredag och i Norge var motsvarande ökning 143 procent.[4][5][6]