Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 19 juli, 2018

Scroll to top

Top

Inet storsatsar på rörligt – bygger två studior in-house

Inet
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Att gå från 100 till 200 egenproducerade filmer om året är målsättningen nu när Inet satsar mer på film och bygger två studior in-house på huvudkontoret i Göteborg. Bredare innehåll såsom guider, livesändningar och aktuella tekniknyheter ska göra Inet ännu bättre på att interagera med kunderna.

– Vi värderar personlig service och expertis mycket högt och vill sänka tröskeln mellan en fysisk upplevelse och digital upplevelse. Video är ett format vi vet uppskattas och som ger möjligheter att bättre interagera med våra kunder och ta del av deras insikter och feedback, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet.

Livestreams, unboxing, produktnyheter och Datorskolan är axplock av ämnen i Inets nya storsatsning på rörligt material. På kontoret i Sisjön bygger datorbutiken två studior, en med skrivbordsmiljö som representerar en arbetsplats eller gaming-setup och den andra är inredd som ett vardagsrum.

– Video blir allt mer populärt, våra kunder vill ha mer och precis som vi vill de vara först med den senaste tekniken. Det har gett oss mersmak och med egna studior kommer vi snabbt kunna visa upp det bästa och mest moderna på marknaden.

Inet började satsa ordentligt på film 2015 med bland annat Datorskolan, tips i hur man bygger en egen dator, produktgenomgångar och unboxing-filmer. Sedan dess har de även rapporterat direkt från CES-mässan i Las Vegas och Computex mässan i Taiwan. Nya satsningar blir diskussionspaneler med framstående tillverkare och livestreams med möjligheten att ställa frågor till Inet i direktsändning.

– Vi vill visa innehåll som engagerar och skapar en dialog med kunderna. Innehållet vänder sig både till teknikintresserade som vill vara först med det senaste och till de som precis börjat lära sig om datorer eller vill få specifika produkttips.

Idag producerar Inet cirka 100 filmer om året och målsättningen är att under 2018 producera dubbelt så många i de nya studiorna som är byggda för att kunna skötas av endast en person.

– Produkter är ganska enkelt att få tag på att visa upp, många vill ha mer inspiration eller tips på hur de ska användas och därför kommer vi göra fler guider och vägledande videor. Det kan handla om att överklocka en dator, installera hemautomation eller var man får flyga en drönare. Vi är ju tekniknördar själva som både vill testa och visa upp alla spännande nyheter.

Alla filmer kommer textas på svenska och engelska för att nå de som tittar utan ljud. De anpassas också för format 1:1 eller 4:3 som tar mer plats på skärmen när filmen visas på Facebook på en mobil som hålls stående, samt 16:9 för Youtube.

– Det viktigaste för oss är att lyssna på våra kunder, erbjuda en riktigt bra upplevelse och hela tiden vilja bli bättre, oavsett om vi träffas i butik, på webben eller sociala medier, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet.

Tags