Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 22 oktober, 2018

Scroll to top

Top

Svenskarna sträcktittar allt mer och helst på TV

Svenskarna sträcktittar allt mer och helst på TV
Sebastian Plengier Ehrnfelt

TV och internetuppkoppling går mer och mer ihop. Samtidigt som TV ökar som plattform för underhållningskonsumtion så är allt mer kopplat till streamingtjänster. Det visar Boxers senaste Fiber- och TV-rapport som tagits fram tillsammans med Kantar SIFO. Tydligt är att intresset för serier fortsätter att öka.  Helst sträcktittar svenskarna på ett fåtal serier i taget, så kallat binge-watching. Även sport växer på bekostnad av underhållning som t.ex. matlagning, inredning och resor.

Sverige är ett ledande bredbandsland med i snitt 29 timmars bredbandsanvändande per person i veckan. I genomsnitt spenderar svenskarna mest tid i veckan på internet med att streama filmer och serier (sex timmar) arbeta och studera (sex timmar) och ta del av flöden i sociala medier (fem timmar). Att titta på sina serier, oavsett om det är från TV-tablån eller streamingtjänster ökar på TV-apparaten.

Även om Tv:n är den skärm som vi helst använder för att titta på serier och filmer så ökar andelen som vi väljer att streama med 10% till 42% 2017. Andelen som kombinerar tablå-TV med streaming ökar med 2% till totalt 60%.

”Som väntat så ser vi i vår Fiber och TV-rapport att bredband och TV hänger ihop mer och mer. För många svenskar räcker inte tablå-TV till längre, utan man vill också ha streamat innehåll och on demand-tjänster via sitt WiFi. Vad tittarna vill se på, och hur de vill göra det varierar från person till person, men vi kan konstatera att det inte är antingen eller längre, utan både och. Allt fler blandar vanlig TV och play-tjänster och vill kunna se det de är intresserad av var de än befinner sig, när de vill och hur de vill,” säger Jonas Lönnquist, VD för Boxer.

Fler och fler väljer att titta på serier på sin TV istället för andra skärmar. Det har ökat med 8 % sedan 2016, vilket kan bero på en kombination av att TV-apparaterna har blivit större och bättre och ett bredare utbud av TV-serier. Andelen streamad TV har också fortsatt sin ökning sedan 2016 med tio procentenheter.

Samtidigt som svenskarna streamar mer än tidigare, så följer de färre TV-serier samtidigt. Under förra året var det vanligare att de endast följde en eller två serier samtidigt och gärna genom att sträcktitta (binge-watching). Kravet på flexibilitet ökar och svensken vill ha möjlighet att ta med sig sitt TV-paket till hela hemmet och till flera platser. 22 % vill även kunna ta med sig TV-paketen och kanalerna till sommarstugan.

I Västerbotten vill 29 % ha den möjligheten, vilket är högst i landet. I Södermanland och Halland tycker bara 13 % att det är viktigt.

Antalet skärmar svenskarna har i hushållet är i princip oförändrat sedan förra årets rapport. 61 % har fem skärmar eller mer i hushållet. Att äga en smarttelefon är vanligare 2017 än 2016, det är nu fler än 9 av 10. Däremot är det färre som prioriterar en stationär dator i hemmet.

Enligt undersökningen så har 10% av alla svenskar en egen Youtube-kanal, men i åldern 18-29 år är den siffran 19%. 85% säger att de har laddat upp ett klipp på Youtube någon gång.

Undersökningen genomfördes 7-29 december 2017 i Kantar Sifos riksrepresentativa webpanel i termer av kön, ålder och region. Totalt genomfördes 4 216 intervjuer med en jämn spridning över länen. För att motverka skevheter i representativiteten så vägdes resultaten i efterhand på kön och ålder. Intervjutiden var 11 minuter i genomsnitt och svarsfrekvensen 25 %.