Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 oktober, 2017

Scroll to top

Top

One Comment

Almedalsveckan mer populärt än någonsin i sociala medier | Revue.se

Almedalsveckan mer populärt än någonsin i sociala medier
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Snacket inför Almedalsveckan i sociala medier är mycket större än tidigare år. Håller intresset i sig kommer Almedalsveckan som börjar om några dagar att bli dubbelt så populärt som förra året i sociala medier.

Lissly, ett bevakning- och analysföretag för sociala medier, har inför Almedalen analyserat och bevakat vad som skrivits och hur det ser ut i jämförelse med förra året.

– Intresset för Almedalen i sociala medier är större än någonsin och jämfört med förra året har det varit 134% fler omnämningar inför Almedalen jämfört med förra året. Allt fler organisationer använder sociala medier för att marknadsföra sina seminarier och events samtidigt som fler personer väljer att intressera sig, säger Simon Sundén, Social Strategist och grundare på Lissly

– Intresset och snacket är mestadels på Twitter, vilket tydligt visar att fler personer som är samhällsintresserade och skriver om Almdalen nu finns där jämfört med 2011. Tittar vi på de andra sociala medierna som forum, bloggar och Facebook är intresset ungefär lika stort jämfört med förra året, säger Simon Sundén

– Vi märker även att de som skriver om Almedalsveckan ser man fram emot den, vilket märks då många känsloladdade ord används – detta i mycket högre utsträckning än vid andra politiska evenemang där mer neutrala alternativt rakt av postiiva eller negativa begrepp används, säger Simon Sundén

Under Almedalsveckan kommer Lissly kontinuerligt publicera intressant statistik om allt som skrivs i sociala medier. Lissly kommer publicera statistiken via vårt Twitter-konto @heylissly

* Undersökningen är baserad på omnämningar på sociala medier för Almedalsveckan samt liknande begrepp som ”Almedalen”. Lissly bevakar sociala medier i Sverige i allt från bloggar, mikrobloggar som Twitter, videosajter som YouTube, forum och sociala nätverk som Facebook.

  • Adam

    Cool